Fortolkning av regelverket. Utelatelse av avspenningsgløding (PWHT)
Beskrivelse
Underlaget og forutsetningene for unngåelse av det generelle kravet for avspenningsgløding (PWHT) av sveis i store platetykkelser med høyfast stål med tilhørende justering av akseptable feilstørrelser for ultralyd prøving (UT) bør revurderes.
Begrunnelse
I NORSOK M-101, artikkel 6.13 «Post weld heat treatment», gis det anledning til å unngå det generelle kravet til avspenningsgløding (PWHT) av sveis i store platetykkelser og for høyfast stål ved å utføre bruddmekanisk prøving og evaluering.
Gjennom samtaler og gjennomgang av teknisk dokumentasjon, rapport utarbeidet for Valemon jacket, fikk vi kjennskap til hvordan Statoil og Heerema har vist med CTOD- prøving og bruddmekaniske beregninger at sveisene har den nødvendige seighet til å utelate det generelle kravet til avspenningsgløding. Dog er det her, som en forutsetning, innført strengere krav til akseptkriterier for sveisefeil basert på UT enn det standardene tillater, blant annet gjelder dette for roten av ensidige sveiser.
Det ble under samtaler ikke helt klargjort om Statoil hadde vurdert hvilke utfordringer de nye kravene kan medføre. Dette kan ha innvirkning på jacketen sin bruddmekaniske robusthet, levetid, oppfølging i driftsfasen og en utfordring for UT-operatører i forhold til å oppdage, bestemme størrelse og rapportere uakseptable feil.
Generelle akseptkriterier for ikke destruktiv prøving er i stor grad basert på sveisoperatørens dyktighet, den ikke destruktive prøvemetodens deteksjonsmuligheter og generell kritikalitet av de enkelte feil. Disse akseptkriterier har som regel gode marginer til mulig tillatte bruddmekanisk evaluerte feilstørrelser. Det bør de også ha, men i dette tilfelle så har en sett det nødvendig å stramme inn akseptkravene.
Det kan være behov for en eventuell ny vurdering av bruddmekanisk rapport med tilhørende akseptkriterier for sveisefeil. For oss kan det virke som en svekkelse av jacketens robusthet når utelatelse av PWHT basert på bruddmekaniske data må kombineres med en reduksjon i tillatte sveisefeil størrelser. Samtidig kan de nye krav bli en utfordring for UT-operatørene å bedømme nå i prosjektet og senere i driftsfasen.
Hjemmel
Fortolkning av regelverket. Sliping av sveiser for å forlenge designlevetid for utmatting
Beskrivelse
Vurdering av utmattingssliping ved fabrikasjon for å forlenge designlevetid.
Begrunnelse
Før man tar beslutninger skal den ansvarlige sikre at problemstillinger er allsidig og tilstrekkelig belyst og kriteriene for beslutninger skal vere etablert i forkant. Beslutningsgrunnlaget skal ha den nødvendige kvaliteten, og ulike alternativ og konsekvenser av disse være utredet, med involvering av relevante fagfolk.
Gjennom presentasjoner, samtaler og verifikasjon av dokumentasjon fikk vi kjennskap til hvordan Statoil handterer sliping for å forlenge utmattingslevetid på ca 20 aktuelle sveiser. Det ble ikke helt klarlagt om dette var et nødvendig tiltak for å oppnå akseptabel utmattings designlevetid eller om tiltaket med sliping er gjort for å robustgjøre jacketens aktuelle utmattingslevetid. Prosedyren for sliping og aktuelle sveiser/sveiseområder syntes å være basert på etablert praksis ved verftet uten å ha blitt nærmere vurdert av Statoil. Referert standard NORSOK N-004 aksepterer i utgangspunktet ikke at man planlegger med sliping av sveis som tiltak for å øke utmattings designlevetiden.
Hjemmel
Dokumentasjon (DFI)
Beskrivelse
Sikre at informasjon for oppfølging i driftsfasen er tilgjengelig og enkel anvendbar for bruker av design, fabrikasjon og installasjon (DFI) dokumentasjon.
Begrunnelse
Det er viktig å innlemme Post Weld Heat Treatment (PWHT) avvik, slipeomfang og referanse til bruddmekanisk rapport i DFI. Dette for at man seinere i driftsperioden kan vurdere sveiste forbindelsers tilstand og restlevetid ut fra de forutsetninger for design og fabrikasjonskriterier som ble lagt til grunn, ref. NORSOK Z-001.
Gjennom samtaler og verifikasjon av dokumentasjon fikk vi kjennskap til hvordan Statoil har planlagt DFI dokumentasjon. Det var ved tidspunkt for tilsyn ikke inkludert noe om hvor PWHT avviket fra Norsok, slipeomfang og bruddmekanisk rapport var listet. Ptil mener det er forhold som bør medtas i DFI resyme.
Hjemmel