Funksjoner realisert via ESD system
Beskrivelse
Nødavstengningssystemet inneholder andre beskyttelsesfunksjoner enn selve nødavstengningsfunksjonene.
Begrunnelse
Nødavstengningssystemet skal være i tillegg til systemene for styring og kontroll og andre sikkerhetssystemer. På Edvard Grieg er ikke funksjoner som, interlock av ventiler og overtrykksbeskyttelse av rørledning fullverdig implementert i andre sikkerhetssystemer. Det innebærer at nødavstengingssystemet ikke er uavhengig av sikringen av disse.
Hjemmel
Bruk av FRP dekksrister i evakueringsveier
Beskrivelse
Mangelfull dokumentasjon av brannegenskapene til dekksrister i komposittmaterialer ved hydrokarbonbrann.
Begrunnelse
Under befaringen ombord ble det observert noe bruk av dekksrister av komposittmateriale (FRP) i deler av evakueringsveier.
For å oppfylle kravet til evakueringsveier som nevnt i innretningsforskriften § 13 tredje ledd, bør standarden NORSOK S-001, kapittel 5, 6 og spesielt 21 brukes, jf. innretningsforskriften § 13 med veiledning. Norsok S-001, kap. 21.5.1sier bl.a. følgende om evakueringsveier:
”Steel should be the preferable material used in escape routes that may be exposed to hydrocarbon fires including handrails and stairs. Other materials may only be used if documented acceptable with respect to survivability also when considering use of the emergency response team”.
Dette innebærer at all bruk av FRP dekksrister i evakueringsveier skal ha vært gjenstand for risiko- og beredskapsvurderinger som dokumenterer at dersom dekksristene mister bæreevnen etter en hydrokarbonbrann, så skal dette ikke medføre fare for innsatspersonellet eller vanskeliggjøre arbeidet i en beredskapssituasjon.
I følge mottatt informasjon («Oversikt over FRP grating»), finnes det i begrenset omfang FRP dekksrister i deler av evakueringsveier, eksempelvis:
- På toppen av trappeavsats i P40 modulen,
- Nedre trappeavsats mellom modulene P10 og C33
- Sørlige del av mellomdekk i P30 modulen.
Vi har mottatt testsertifikater som dokumenterer ristenes brannmotstand ved cellulosebranner, men det mangler tilsvarende testsertifikater som dokumenterer bæreevne under og etter en hydrokarbonbrann.
Det skal foreligge dokumentasjon på brannegenskapene til produktet som tilfredsstiller ISO 1716:1973 (brennbarhet) og ISO 5660-1:1993 (røykutvikling) eller tilsvarende anerkjente standarder. Vi viser også til Health and Safety Executive (HSE) - Safety Notice (HID 2-2012), http://www.hse.gov.uk/safetybulletins/deck-gratings.htm
Hjemmel