Mangelfull dokumentasjon på ivaretakelse av regelverkskrav til arbeidsmiljøforhold
Beskrivelse
Det kunne ikke skaffes til veie dokumentasjon for oppfyllelse av en rekke arbeidsmiljøkrav eller konkrete planer for slik verifikasjonsaktivitet.
Begrunnelse
Ved mekanisk ferdigstillelse og inspeksjoner skal det i henhold til NORSOK S-002 pkt 4.5.2 utarbeides spesielle sjekklister for å dokumentere samsvar med designkrav og refererte standarder for å oppfylle regelverkets arbeidsmiljøkrav. Tilsvarende krever regelverket at den ansvarlige skal skaffe til veie dokumentasjon på at regelverkskrav er oppfylt. Det forelå ikke verifikasjonsdokumentasjon i form av utfylte sjekklister eller liknende verifikasjonsgrunnlag som viste at krav i regelverkets refererte arbeidsmiljøstandarder eller tilsvarende krav var blitt oppfylt for å ivareta regelverkets arbeidsmiljøkrav. Det vil si at det etterlyses en positiv rapportering på oppfyllelse av designkrav i prosjektet. Det ble opplyst at slik verifikasjonsdokumentasjon forelå for enkelte utstyrspakker men ikke for de enkelte rom/områdene på innretningen. Det var ikke planlagt å utarbeide slik verifikasjonsdokumentasjon i prosjektet. Det foreligger dermed ikke en sporbar referanse til verifikasjonsgrunnlaget som danner basis for utfylling av nedre del av innretningens arbeidsmiljøområdekartet (WEAC) dvs de mer kvalitative arbeidsmiljøfaktorene som layout, ergonomi, tekniske verneanordninger, menneske-maskin- grensesnitt/HMI, kjemisk helsefare, utplassert verneutstyr i aktuelle arbeidsområder, sikkerhetsskilting, mv.
Det kunne ikke vises til planer for verifikasjon av nødbelysning i de enkelte områder på innretningen.
Det kunne ikke vises til planer for verifikasjon av luftkapasitet, dvs antall luftvekslinger pr time (m3/pr time) i relevante rom/områder på innretningen for å verifisere designkrav for å ivareta forsvarlige arbeidsmiljømessige og sikkerhetsmessige forhold.
Prosjektet har benyttet CRIOP som et verifikasjons- og valideringsverktøy (V&V) for utforming og tilrettelegging av arbeid i det sentrale kontrollrommet på Edvard Grieg innretningen. Det fremgikk at det var gjennomført CRIOP sjekkliste 1-3 gjennomganger. Det videre planlagt gjennomført en scenarioanalyse. Det kunne imidlertid ikke vises til planer for gjennomføring av CRIOP sjekkliste 4-6 gjennomganger for å verifisere samsvar med selskapets krav til:
- Jobborganisering (sjekkliste nr 4)
- Prosedyrer og arbeidsinstruksjoner (sjekkliste nr 5)
- Trening og kompetanse (sjekkliste nr 6)
Ovennevnte CRIOP sjekkliste 4-6 gjennomganger kan bidra (være et av flere tiltak) for å sikre at nødvendige organisatoriske- og operasjonelle barriere-elementer mot ulike fare og ulykkessituasjoner har blitt etablert og kan utføres i tråd med de ytelseskrav som selskapet har stilt, jf styringsforskriften § 5 om barrierer.
Ptil ble opplyst om at det forelå planer om at støykartlegging (områdestøy og 12 timers eksponeringsstøy for ulike arbeidstakergrupper) skulle gjennomføres seks måneder etter driftsoppstart og at kartlegging av normalbelysning skulle gjennomføres 12 måneder etter driftsoppstart for å verifisere samsvar med prosjektets støy- og belysningskrav. Ptil har ikke motforestillinger til prosjektets tidsplan for støykartlegging men synes tidsplanen for verifikasjon av belysningsverdier var lite ambisiøs.
Det kunne ikke vises til planer for verifikasjon av kjemiske arbeidsmiljøforhold under drift.
Hjemmel
Organisering av K-AMU
Beskrivelse
Lundins planlagte organisering/sammensetning av det koordinerende arbeidsmiljøutvalget (K-AMU) for Edvard Grieg innretningen var ikke fullt ut i henhold til regelverkets krav. Organiseringen av K-AMU og selskapets deltakelse i felles stedlige arbeidsmiljøutvalg (FSAMU) for flyttbare boreinnretninger og kravene til samordning mellom FS-AMU for flyttbare boliginnretning og K-AMU var ikke innarbeidet som del av selskapets styrende dokumenter.
Begrunnelse
Lundins foreslåtte sammensetning av K-AMU baserte seg på stillingsfunksjoner, ikke navngitte personer. Alle medlemmer av arbeidsmiljøutvalget og tilhørende vararepresentanter skal være navngitte personer. Arbeidsgiver skal utpeke sine representanter, arbeidstakerne skal velge sine.
HR Manager anses som arbeidsgivers representant og kan ikke stille i utvalget som rådgiver uten stemmerett. Som rådgivere uten stemmerett skal kun representanter fra verne- og helsepersonale (operasjonell sikkerhets- og HAM-personell) delta. De skal ha en fri og uavhengig stilling og skal utelukkende yte faglig bistand til arbeidsgivers- og arbeidstakernes representanter.
Det var uklart om bedriftslegen (fra Mediteam) eller fagansvarlig for helse- og arbeidsmiljøavdelingen (FA-HAM) i Lundin skulle delta i utvalget.
Det er uheldig at HR leder operations deltar som referent/sekretær, da dette fører til ulik balanse mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverrepresentanter. Det er normalt at et medlem av de faste medlemmene i K-AMU tar referat.
Kravene til sammensetning av K-AMU var ikke blitt innarbeidet i selskapets styrende dokumenter.
Selskapets deltakelse i felles stedlige arbeidsmiljøutvalg (FSAMU) for flyttbare boreinnretninger på kontrakt for Lundin var ikke omtalt i selskapets styrende dokumenter. Operatørens representant i FS-AMU for boreinnretning kan enten ha status som observatør eller representant med stemmerett. Hvis operatørens representant har stemmerett vil, vedkommende representere arbeidsgiversiden for serviceselskapene som er innleid av operatøren. Dersom operatørens representant velger å delta som observatør uten stemmerett, må operatørselskapet fremskaffe en arbeidsgiverrepresentant fra et av operatørens innleide serviceselskap som skal ivareta serviceselskapenes samlede arbeidsgiverinteresser i utvalget.
Det fremgikk ikke av selskapets styrende dokumenter hvordan samordning mellom FS-AMU for en flyttbare boliginnretning tilknyttet Edvard Grieg innretningen og K-AMU skulle ivaretas, jf planlagt bruk av Safe Boreas i ferdigstillelsesfasen av Edvard Grieg innretningen.
Hjemmel
Lundins helserisikoprosess
Beskrivelse
Lundins arbeidsprosess (HS08.01.01) “Identify, assess, control and communicate health risk” omfattet ikke krav til tidlig involvering av arbeidstakere som vil bli berørt av risiko- eller arbeidsmiljøkartleggingen, slik at disse blir gjort kjent med planlagt kartleggingsaktivitet og kan komme med innspill til forhold knyttet til egen arbeidssituasjon eller arbeidsplass som bør vurderes nærmere.
Arbeidsprosessen inneholdt ikke krav om at det som del av planleggingen av risiko- og arbeidsmiljøkartleggingen bør etableres en tidfestet plan for utarbeidelse av kartleggingsrapport.
Begrunnelse
Det vises til Lundins arbeidsprosess (HS08.01.01) “Identify, assess, control and communicate health risk”
Hjemmel
Avvikshåndteringsprosessen
Beskrivelse
Lundins arbeidsprosess HS01.03.02 «Non-Conformity Handling» var mangelfull med hensyn til å skille mellom avviks- og unntakshåndtering av regelverkskrav og andre selskapskrav.
Begrunnelse
Lundin sin arbeidsprosess HS01.03.02 «Non-Conformity Handling» beskrev ikke klart hvordan håndteringen av myndighetsavvik skiller seg fra håndteringen av selskapsinterne krav som ikke er myndighetskrav. Forskjellen i unntaksbehandling av myndighetsavvik og interne selskapsavvik som ikke er myndighetsavvik var heller ikke beskrevet i arbeidsprosessen.
Det fremgikk ikke klart fra arbeidsprosessen for behandling av avvik at arbeidstakerrepresentant/verneombud for de arbeidstakerne som berøres av et myndighetsavvik fortrinnsvis bør være de som involveres i avviksbehandlingen og eventuell utarbeidelse av søknad om myndighetsunntak, hvor det kreves en uttalelse fra arbeidstakernes tillitsvalgte.
Hjemmel
Operatørens hovedbedriftsansvar
Beskrivelse
Basert på mottatte dokumenter og under samtaler i tilsynet har vi ikke mottatt informasjon som tilsier at Lundin har iverksatt tilstrekkelige tiltak for å avklare følgende forhold:
- Tildele dedikert ansvar for planlegging og tilrettelegging av kartlegging av entreprenøransattes arbeidsmiljø
- kartlegging av risikoutsatte entreprenørgrupper
- sørge for god kommunikasjon av kartleggingsresultater mellom operatør og entreprenører
- utarbeidelse av risikoreduserende tiltak og fordeling av ansvar for tiltak i ettertid av gjennomførte kartlegginger
Begrunnelse
I henhold til Lundins søknad om samtykke til bruk av innretningen kap 2.1.2 vil maksimal antall personer om bord være 120 under produksjonsfasen basert på 100 enkeltlugarer i boligkvarteret og 20 dagbesøkende. Normalt forventes bemanningen på Edvard Grieg i produksjon å ligge på mellom 30 og 40 personer under normal drift.
På spørsmål om hvordan Lundin ser for seg å fordele ansvar for kartlegging av helse- og arbeidsmiljøfaktorer for entreprenøransatte ble vi fortalt at det i kontraktene med de enkelte entreprenørselskapene var avklart at dette var entreprenørselskapenes eget ansvar. Vi kan ikke se at det er gjennomført en faglig vurdering av hvorvidt dette er praktisk og hensiktsmessig, og på hvilken måte Lundin da vil sikre de enkelte entreprenørselskapene eller personell tilknyttet entreprenørenes bedriftshelsetjenester adgang til Edvard Grieg innretningen for å gjennomføre slik kartlegging.
Det fremkom som uklart hvordan entreprenørene skulle få tilgang til nødvendige data knyttet til helse- og arbeidsmiljøforhold offshore for sine ansatte, for å kunne ivareta sitt arbeidsgiveransvar, herunder resultater fra foretatte kartlegginger gjennomført av Lundin eller andre.
I HS.D08.0.01 Kravdokument – Helse og arbeidsmiljø er bedriftslege fra Mediteam tillagt en sentral rolle i Lundins oppfølging av entreprenørene. Det står beskrevet (sitat): «Bedriftslege skal opprette kommunikasjonskanaler/arenaer og utveksle relevant informasjon med entreprenørenes BHT om alle helse- og arbeidsmiljørelaterte saker som angår deres ansatte». Dette ansvaret er også tydeliggjort i kontrakten med Mediteam, jf dokumentet «Medicine & Occupational Health Service LNAS000233». Ved spørsmål til Mediteam sin bedriftslege om hvordan dette var planlagt gjennomført, fikk vi vite at bedriftslegen så for seg å ha ett møte pr år med de største entreprenørene og muligens et oppsamlingsmøte med resten av entreprenøreselskapene. Det fremkom ikke opplysninger om andre konkrete aktiviteter for å følge opp Lundins entreprenører fra Mediteams bedriftslege. Hvordan entreprenørene eventuelt skulle få del i gjennomførte arbeidsmiljøkartleggingsrapporter eller resultater fra slike kartlegginger syntes ikke avklart.
I HS.D08.0.01 Kravdokument – Helse og arbeidsmiljø kap 02.04 står følgende (sitat): «Kontraktører informeres av selskapet om arbeidsmiljørisiko som foreligger på den aktuelle installasjon. Det gjennomføres jevnlige møter mellom helseavdelingen i Lundin og kontraktørenes BHT/HSEQ-personell, ref kontrakt. Dette er et ledd i gjennomføring av påse-ansvaret». Det fremkom under tilsynet at det ved kontraktsmøter med entreprenørene trolig ville være mulig for fagansvarlig helse og arbeidsmiljø (FA HAM) å spille inn tema som omhandlet helse og arbeidsmiljø. Noen klar plan eller systematikk i oppfølging av entreprenørers arbeidsmiljø på Edvard Grieg synes ikke å være etablert på nåværende tidspunkt. Det var nylig igangsatt et arbeid i Lundin for å etablere en metode (et kartleggingsverktøy) for å kunne vurdere den samlede helse-og arbeidsmiljøeksponering grupper og enkeltindivider utsettes for. Dette for å kunne identifisere risikoutsatte arbeidstakergrupper hos Lundins egne ansatte.
Det står i «HS.D08.0.01 Kravdokument – Helse og arbeidsmiljø» at Lundin skal påse at entreprenører ivaretar eget kartleggingsansvar og også ansvar for å kartlegge risikoutsatte grupper. Det fremkommer uklart for oss hvordan Lundin har planlagt å ivareta sitt påseansvar knyttet til å sørge for at risikoutsatte entreprenørgrupper blir kartlagt.
I henhold til Lundins styrende dokument «PL Edvard Grieg HSE programme for Hook-up and Commitioning» kap 3.2 skal det gjennomføres (sitat): «Assurance of contractors «BHT» work and Duty Doctor». Vi har gjennomgått en oversikt over verifikasjoner mot entreprenører. Det fremgikk ikke der om entreprenørenenes bedriftshelsetjenestene var blitt spesifikt vurdert som del av disse verifikasjonsaktivitene. Under tilsynet fremkom det ikke informasjon om at slik verifikasjon var gjennomført eller hvorvidt det forelå konkrete planer for å vurdere kontraktorenes planlagte BHT arbeid.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning kapittel 8 om opplæring og kapittel 9 om informasjon til arbeidstakerne
Deltakelse i kartleggingsaktiviteter
Beskrivelse
Det fremkom noe uklart hvem som skulle gjennomføre enkelte aktiviteter for å kartlegge helse- og arbeidsmiljørisiko på Edvard Grieg innretningen, og det er uklart om det er avsatt tilstrekkelig fagressurser i den første driftsperioden.
Begrunnelse
Planlagt oppstart av produksjonen på Edvard Grieg er desember 2015. Vi ble fremvist dokumenter som viser hvilke aktiviteter som skal gjennomføres for å styre helse- og arbeidsmiljørisiko på innretningen. Under intervjuer kom det frem at det var en rekke forhold som ikke var avklart og planlagt slik det fremkom av dokumentene. I «Program for helsetjenesten i Lundin for 2015-2016» var det oppført en rekke aktiviteter knyttet til oppfølging av ulike arbeidsmiljøfaktorer når Edvard Grieg innretningen kommer i drift. Faglig ansvarlig lege i Mediteam, står som ansvarlig eller medansvarlig for 36 ulike aktiviteter på listen knyttet til oppfølging av ulike arbeidsmiljøfaktorer.
- Under intervju kom det frem at det var uavklart hvem fra Mediteam som skulle delta i kartleggingen av enkelte ulike arbeidsmiljøfaktorer offshore blant annet knyttet til kartlegging av ergonomi, gi informasjon om støy og delta i helserisikovurderinger offshore.
- Det var ikke besluttet om Lundin skulle involvere andre arbeidsmiljøkonsulenter for å kartlegge ulike forhold, eksempelvis støy.
- Det var ikke tatt stilling til på hvilken måte selskapet vil kartlegge risikoutsatte grupper.
- Det fremsto som uklart hvilken faglig rolle og ansvar bedriftslegen skal ha i de aktivitetene han var ført opp som ansvarlig eller delansvarlig for. Det fremkom ikke opplysninger om at det var utarbeidet noe «scope of work» for disse aktivitetene.
Kartleggingen av arbeidsmiljøforhold i den første driftsfasen er sentral som utgangspunkt for videre styring av helse- og arbeidsmiljørisikoforhold. Det fremstod som uklart hvorvidt Lundin har sikret seg tilstrekkelige fagressurser i denne fasen, og for gjennomføring av aktiviteter i henhold til egne planer.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om administrative ordninger § 2-2
Mangelfull kjemikaliestyring
Beskrivelse
Selskapet har planlagt å oppbevare sikkerhetsdatablad i papirform bare i materialforvalters kontor. Det kunne ikke vises til hvordan regelverkets krav til tilgjengelighet av sikkerhetsdatablad på arbeidsplassen vil bli etterlevd. Det kom heller ikke fram i dokument HS02.02.01 «Chemical management» hvem som skal være ansvarlig for vedlikehold av stoffkartoteket og sikkerhetsdatablad.
Begrunnelse
I møte med Lundin kom det frem att sikkerhetsdatabladene i papirform skal lagres hos materialforvaltere. Fra forskrift om utførelse av arbeid (§2-4) fremkommer:
Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakerne har lett adgang til stoffkartoteket med opplysninger om kjemikaliene som de arbeider med eller kommer i kontakt med på annen måte. I tillegg skal de aktuelle data- og informasjonsblad være tilgjengelig på det enkelte arbeidssted. Arbeidstakerne skal også ha tilfredsstillende adgang til stoffkartotek som er elektronisk.
Fra Arbeidstilsynets nettside fremkommer: Arbeidstakere og verneombud skal ha tilgang til informasjonen om de farlige kjemikaliene de arbeider med. Rutinene må derfor sikre at alle relevante sikkerhetsdatablader og/eller informasjonsblader er lett tilgjengelig ved de aktuelle arbeidsplassene og at verneombudet har tilgang til eget eksemplar av komplett stoffkartotek. Bedriftshelsetjenesten (medregnet sykepleier på innretningen) bør ha tilgang til stoffkartoteket for å kunne bistå arbeidsgiver og arbeidstakere med informasjon om helse-, miljø- og sikkerhetsrisiko i arbeidet. Det var uklart hvordan Lundin ser for seg å ivareta ovennevnte regelverkskrav.
Det framkom ikke i dokument HS02.02.01 «Chemical management» hvem som skal være ansvarlig for vedlikehold av stoffkartoteket og sikkerhetsdatablad.