Risikovurdering og tiltaksplan etter GAP analyse
Beskrivelse
Manglende risikovurdering og tiltaksplan etter Gap analyse for offshorekranene og MOB båt davit.
Begrunnelse
Den ansvarlige skal kontinuerlig forbedre helse, miljø og sikkerhet ved å identifisere de prosessene, aktivitetene og produktene der det er behov for forbedring, og sette i verk nødvendige forbedringstiltak. Tiltakene skal følges opp og effekten evalueres. Det kunne ikke fremlegges en risikovurdering og tiltaksplan etter Gap analysen mot R-002. Begge offshorekranene er bygget etter NS 5514 og 5515 som er før den europeiske standarden EN-13852-1 ble utgitt. Ref. Gap analyse rapport nr.18F05AN-8/13-STG-4613 rev 01 utført 2.11.2013 på Offshorekran JoA TAG no. 73MA001 og 73MA002. MOB utsettingsarrangement er bygget i henhold til maritimt regelverk. Ref. Gap analyse rapport nr.18F05AN-8/13-STG-4613 rev 01 utført 2.11.2013 på MOB Davit JoA.
Hjemmel
Opplæring av personell
Beskrivelse
Det er ikke utført tilstrekkelig opplæring av kranfører, operasjonelt ansvarlig og teknisk ansvarlig.
Begrunnelse
Den ansvarlige skal sikre at personellet til enhver tid har den kompetansen som er nødvendig for å kunne utføre aktivitetene i henhold til helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen.
Under intervju fremkom det at personell som utfører viktige funksjoner hadde liten kjennskap til gjeldene standarder og aktiviteter som standarder foreskriver utført. Dette gjelder innen bruk av Norsok R-003N og ISO 4309 samt brukermanual fra ståltau produsent:
- Opplæring som operasjonelt ansvarlig
Operasjonelt ansvarlig har ikke gjennomført opplæring innen Norsok R-003.
- Opplæring av teknisk ansvarlig
Teknisk ansvarlig var ikke kjent med Norsok R-003 og hadde heller ikke gjennomført opplæring.
- Opplæring innen inspeksjon og vedlikehold av ståltau
Kranførere som skal utføre daglig, ukentlig og 3 måneders kontroll har ikke tilstrekkelig opplæring innen kontroll og vedlikehold av ståltau. Kranfører hadde ikke kjennskap til slitasjekriterier for ståltau.
Hjemmel
Kontroll og vedlikehold av ståltau
Beskrivelse
- Det er ikke utført smøring av ståltau på kraner og utsettingsarrangementer (daviter).
- Det blir ikke etablert et referansemål ved nytt ståltau.
- Det er ikke foretatt rutinemessige målinger av slitasje på ståltau
- Det blir ikke kontroll målt ståltauskiver før montering av nytt ståltau
Begrunnelse
Ved verifisering av offshore kraner, dekkskraner, daviter og MOB davit ble det påvist manglende smøring av ståltau. Ståltauene som var i bruk var ikke smurt i henhold til produsentene (Teufelberger og WDI) av ståltau, Exxon mobil sine egne PM rutiner og ISO 4309. De fleste ståltauene var meget tørre noe som igjen medfører større fare for innvendig slitasje.
Det fremkom under intervju at det ikke etableres et referansemål for videre kontrollmålinger av ståltau. For å kunne sikre forsvarlig overvåking av slitasje utføres diameter måling av ståltau ved montering på kran.
Det fremgår ikke av ExxonMobil sine krav at det skal gjennomføres kontroll med målinger av ståltauskivene.
Hjemmel
Kontroll av kraner og utsettingsarrangementer (daviter)
Beskrivelse
Det er ikke utført tilstrekkelig egenkontroll og 3 parts kontroll på offshorekraner og utsettingsarrangementer.
Begrunnelse
Verifikasjoner av offshorekraner og utsettingsarrangementer viste:
Bendsel av ståltau for offshorekraner er ikke fjernet før bruk. For å sikre forsvarlig kontroll av ståltau før montering på kran og under operasjon skal bendsel ved endefeste til krankule fjernes. Ref. EN 13411-4 del 5.4 og 6.14 Dette gjelder begge offshorekranene.
- Kontroll måling av slitasje på ståltau. Det kan ikke vises til faste målepunkter for ståltauene.
- Ekstra bolt for som var festet i kran bomtupp hadde ikke dobbel sikring på sjakler der var bare brukt skrupinne sjakkel i sikringskjetting
- Mangler ved dokument kontroll ved utførelse av mottaks kontroll og 3 part kontroll (hvilke mangler?)
- Mangler ved vedlikeholds smøring av ståltau
- Korrosjon på ståltau til utsettingsarrangementer
Offshore kran TAG no. 73MA002
Ståltau montert på Sertifikat 380-11K mottatt 2.8.2013 tilsier at ståltauet er levert etter EN 12385 og endefestet er montert etter EN 13411.
- Brukermanual for ståltau var ikke tilgjengelig ref. EN 12385-1 del 7.1
- Bendsling har ikke blidt fjernet for å kunne slutt kontroll av socket støpning.
- En sammenblanding av begrepet samsvarserklæring og sertifikat.
- Det er ikke utført tilstrekkelig egen kontroll av endefeste da bendsling hindrer tilstrekkelig kontroll.
Ståltau sertifikat nr. 6639/2013 mottatt 6.8.2013
- Det mangler dokumentasjon på utført støpning av endefeste, ref. EN 13411-4 del 7.3
- Brukermanual for ståltau var ikke tilgjengelig ref. EN 12385-1 del 7.1
Fra rapport 3 part kontroll utført 24.3.2014
- Ikke påvist mangler ved dokumentasjon
- Det er ikke anmerket at bendsling bak sokket ikke er fjernet slik at en kan utføre tilstrekkelig kontroll av endefeste.
- Det ble påvist noe korrosjon på kran bom i kontroll utført 2013 som ikke er anført i kontroll rapport for 2014
Offshore kran TAG no.73MA001
Ståltau montert på kran i 2013 sertifikat nr. 427230-1 og nr. 427230-2 tilsier at ståltauet er levert etter EN 12385 og endefestet er montert etter EN 13411
- En sammenblanding av begrepet Samsvarserklæring og Sertifikat.
- Brukermanual for ståltau var ikke tilgjengelig ref. EN 12385-1 del 7.1
- Det mangler dokumentasjon på utført støpning ref. EN 13411-4 del 7.3
- Bendsling er ikke jernet og hindrer nødvendig sluttkontroll av endefestet.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Maskinforskriften
Mottakskontroll av løfteutstyr
Beskrivelse
Mangelfulle samsvarserklæringer og brukermanualer for løfteutstyr.
Begrunnelse
Det var identifisert mangler innen:
- Samsvarserklæringer
- Brukermanualer
Kranforløper merket WLL 8t CE 6602.2 dato 10/14 var ikke produsert og levert i henhold til maskindirektivet.
- Produsenten har ikke utført tilstrekkelig sluttkontroll. Referanse til EN 13411-3 del 6.11 som beskriver at en skal kontrollere hvor enden av ståltauet befinner seg i låsen etter ferdig låsing. Ved bruk av denne type lås er en ikke i stand til å forta normal sluttkontroll av ferdig produsert endefeste.
- Der er ikke levert tilfredsstillende dokumentasjon på denne forløperen.
Dokumentasjonen som medfølger var en blanding av sertifikat og samsvarserklæring.
Sertifikat og samsvarserklæring er to separate dokumenter og kan ikke føres på et dokument.
- Det manglet brukermanual i henhold til maskindirektivet vedlegg 1 del 1.7 for kranforløperen.
Tripod type Protecta AM 100
- Det manglet samsvarserklæring
- Det mangler brukermanual
Lufttalje type TRC-250 DPE Red Roouster ref. sertifikat RR-1159
- Lufttalje mangler samsvarserklæring.
- Det mangler en tilstrekkelig utfyllende brukermanual i henhold til maskindirektivet vedlegg 1 del 1.7
Kjettingtalje sertifikat 416364.2/01 merket 106591.73
- Det mangler samsvarserklæring
- Det manglet norsk bruksanvisning. Der foreligger en engelsk bruksanvisning.
Tilsynet har kun utført stikk kontroll på et fåtall utstyr og funnet mangler ved alle.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Maskinforskriften
Materialhåndteringsplan
Beskrivelse
Manglende oppdatering av materialhåndterings plan.
Begrunnelse
JoA er en laft bemannet installasjon der det meste av planlegging for jobb pakker foregår på land og i den forbindelse er en materialhåndteringsplan av viktighet for å planlegge aktivitetene som skal utføres.
Materialhåndteringsplan for JoA er sist oppdatert i 1999. Det er i senere til utarbeidet egne prosedyrer for utskiftning av større komponenter, men er ikke implementert i materialhåndteringsplanen.
Hjemmel
Utsettingsarrangement MOB båt
Beskrivelse
Mangler ved utsettingsarrangement for MOB-båt.
Begrunnelse
Det ble identifisert følgende forhold ved utsettingsarrangementet for MOB båt:
- Toppring for Henriksen krok står montert feil ifølge brukermanual
- Sideveis belastning på (ca. 20 grader) opphengs feste i MOB båt krok. Konstant belastning i oppheng med dertil bevegelser fra installasjonen i og med at MOB båt henger i oppheng med full belastning konstant.
- Første ledeskive fra vinsj har for stor arbeidsvinkelvinkel. Anbefalt maksimal vinkel for ståltau er 2 grader ut av senter.
- Ståltau gnisser på den fremre siden øverst på davit-arm
- Ståltau var tørt og manglet smøring, EN 12385.3 anbefaler smøring av ståltau.
Hjemmel
Utsettingsarrangement redningsflåte
Beskrivelse
Mangler ved utsettingsarrangement for flåter.
Begrunnelse
Det ble identifisert følgende forhold ved utsettingsarrangementet for flåter:
- Korrodert ståltau
- Korrodert endefeste
- Defekte ståltau
Tilsynet utførte verifikasjon på flåtestasjonene på styrbord side av installasjonen.
Hjemmel
Oppstilling og kontroll av stillas
Beskrivelse
Mangelfull oppstilling og kontroll av stillaser.
Begrunnelse
Det ble påvist skjeve spir og manglende bruk av sikringsbolter i spir for stillas.
Kontroll av stillas var sist utført 9.12.14 av stillasentreprenør. Under kontrollen utført 9.12.14 ble ikke avdekket at bunnsegmentet av de to spirene i akter ende var skjeve og del av spir var skjev. I tillegg var det noen steder ikke brukt bolter i sammenføying av spir. Dette gjelder stillas nr. 53 sted T.R 62.
Det ble påvist noe manglende bruk av sikringsbolter i stillas nr. 55-A.
Sikringsbolter i øvre del av spirsammenføyningen anses som en ekstra barriere for å opprettholde et høyt sikkerhetsnivå for stillas offshore.
Hjemmel
Eksoseksponering fra brannpumpe
Beskrivelse
Aktre livbåt er eksponert for eksosutslipp fra brannpumpe.
Begrunnelse
Ved oppstart av brannpumper frigis det en del eksos som ledes mot livbåt og inn i livbåt ved åpning av dør. I og med at installasjonen alltid dreier opp mot vinden vil den aktre livbåten bli eksponert. Dette kan medføre at personell i en evakueringssituasjon kan bli eksponert for vesentlig mengde av eksos inne i livbåten. I tillegg vil personer som oppholder seg i området ved livbåten kunne bli eksponert for eksos.
Livbåten er generelt skitten, spesielt i livbåtens aktre del.
Hjemmel