System for barrierestyring
Beskrivelse
Det er ingen klar sammenheng mellom risikoanalyser og strategi og videre til spesifikke ytelseskrav til barriereelementer.
Begrunnelse
På bakgrunn av oversendte dokumenter og gjennomførte møter har Ptil vurdert om EkoJ møter kravene i styringsforskriften § 5 der det det framkommer at operatøren skal fastsette de strategiene og prinsippene som skal legges til grunn for utforming, bruk og vedlikehold av barrierer, slik at barrierens funksjon blir ivaretatt gjennom hele innretningens levetid. Det skal være kjent hvilke barrierer som er etablert og hvilken funksjon de skal ivareta, samt hvilke krav til ytelse som er satt til de tekniske, operasjonelle eller organisatoriske elementene som er nødvendig for at den enkelte barriere skal være effektiv.
I veiledningen framkommer at strategiene og prinsippene bør utformes slik at de medvirker til å gi alle involverte en felles forståelse av grunnlaget for kravene til de enkelte barrierene, deriblant hvilken sammenheng det er mellom risiko- og farevurderinger og kravene om og til barrierer.
Vårt inntrykk er at COPSAS har utviklet et godt system for oppfølging av barrierer i drift når det gjelder identifiserte mangler/svekkelser og utestående vedlikehold.
Det er imidlertid hverken utarbeidet anleggsspesifikk barrierestrategi eller anleggsspesifikke ytelseskrav til barriereelementer for EkoJ. Strategi og ytelseskrav er til en viss grad dekket av designdokumentasjon, styrende dokumentasjon og barrieresjekklister, men ikke på en slik måte at det er en klar sammenheng mellom risikoanalyser og strategi og videre til spesifikke ytelseskrav til barriereelementer. Det eksisterer heller ikke en total og oppdatert oversikt over gjeldende ytelseskrav for EkoJ.
COPSAS er i ferd med å gjennomføre barriereanalyse for EkoJ. Det ble i tilsynet opplyst at denne vil bli ferdigstilt i løpet av 2015. COPSAS har som målsetning å videreutvikle metodikk for barriereanalyse og helhetlig barrieregjennomgang slik at en vil møte kravene til barrierestyring. Utvelgelse og definering av scenario vil være avgjørende for at man gjennom barrieregjennomgangen i tilstrekkelig grad skal kunne dokumentere at definerte barrierer er i stand til å håndtere det aktuelle risikobildet.
Hjemmel
Utganger fra rom for høyspenningsinstallasjoner
Beskrivelse
Manglende anordning (panikkbeslag) for åpning av enkelte utgangsdører i rom for høyspenningsinstallasjoner.
Begrunnelse
Utgangsdørene i rom for høyspenningsinstallasjoner hvor det kan oppholde seg personer, er ikke forsynt med anordning slik at de kan åpnes innenfra ved hjelp av kne, albue eller annen kroppsdel, også av en person som kryper eller åler. Dette ble også påpekt etter vårt tilsyn i 2010.
Hjemmel
Håndtering av avvik
Beskrivelse
Manglende oppfølging av avvik fra krav i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen.
Begrunnelse
Påpekt avvik i vår revisjonsrapport etter tilsyn i mars 2010 angående manglende anordning (panikkbeslag) for åpning av enkelte utgangsdører i rom for høyspenningsinstallasjoner er ikke utbedret. Notifikasjon for installering av panikkbeslag ble opprettet i SAP, men har blitt lukket før modifikasjonen av alle identifiserte dører var ferdigstilt. Kompenserende tiltak er ikke implementert.
Hjemmel
Beskyttelse mot brudd i trykktanker som følge av brann
Beskrivelse
Forutsetningene som er lagt til grunn i filosofi for trykkavlastning av trykktanker for å hindre brudd som følge av brann, er ikke i henhold til krav i regelverket.
Begrunnelse
Gassutslippssystemet skal hindre eskalering av fare- og ulykkessituasjoner ved hurtig å redusere trykket i utstyret, og det skal utformes slik at gassutslipp ikke medfører skade på personell eller utstyr. Dersom materialfastheten for utstyr reduseres ved brann må dette tas med i vurderingene som ligger til grunn for å etablere krav til trykkavlastingstid og eventuelt behov for passiv brannbeskyttelse.
På EkoJ er det, med unntak av Gul ESD, manuell initiering av trykkavlastning. I dokumentet: «F&G and ESD system Specification» er det definert at manuell trykkavlastning skal initieres innen 5 minutt på bekreftet brann i klassifisert område. Dette kravet er ikke ivaretatt i driftsprosedyrer eller andre sikkerhetsvurderinger / analyser:
- Vurderinger i forhold til trykkavlastingstid / behov for passiv brannbeskyttelse tar ikke hensyn til definert tid for manuell initiering av trykkavlastning.
- Driftsprosedyrer har ingen formell instruks om når det skal initieres trykkavlastning eller definert tidskrav. Krav er heller ikke kjent for operatører i kontrollrommet.
I tillegg er forutsetning i QRA at trykkavlastning skal initieres i løpet av 40 sekunder.
Hjemmel
Dokumentasjon for brannvann er ikke oppdatert
Beskrivelse
Teknisk driftsdokumentasjon for brannvanns-systemet er ikke oppdatert.
Begrunnelse
«Driftsdokumentasjon for EKOJ - 710 Brannvann» er ikke oppdatert.
Ifølge informasjon i møte 15.12.14 er oppsummering av tester på side 24 og 25 i dokumentet «KE-F-R-122, Firewater Design & Scanario report incl. Hydraulic calc. Summary – EkoJ» ikke oppdatert når det gjelder:
- tette dyser
- kommentar om at målte responstider ikke er konservative
- behov for å oppdatere vedlikeholdsprogram for reguleringsventiler
- hvilke scenario som er testet
Hjemmel