Kranoperasjon - samløft med 2 offshorekraner
Beskrivelse
Bruk av bekreftende kommunikasjon, og forbedre kontroll og styring av lasten ved komplekse løfteoperasjoner.
Begrunnelse
I forbindelse med observasjon av samløft med bruk av to offshorekraner, ble det avdekket forbedringspunkter relatert til:
- Sperring av omkring liggende områdene
- Det ble identifisert et område under løfteoperasjonen som ikke var avsperret
- Bruk av styretau hvor styretau ble brukt til å ta kontroll over lasten som fikk sving
- Ryggen var ved enkelte situasjoner ikke fri
- Kontakt med lasten over skulderhøyde
Hjemmel
Offshorekraner - tekniske forhold
Beskrivelse
Tekniske forhold for offshorekranene.
Begrunnelse
Det ble identifisert tekniske forhold som bør utbedres.
Nordkranen 1220-73-MA01
- Rusten ståltauskive i bomtupp
- Svetting, hydraulisk olje ved hydrauliske pumper og fordelingsgir
Sørkranen 1220-73A-MA02
- Ikke kjøling av eksosmanifold og turbolader (temperaturkontroll)
- Korrosjonsbeskyttelse av hydrauliske koblinger
Det ble opplyst om tekniske problemer med styrerele og kranen var derfor ikke i bruk for personbefordring. Det er opprettet et DISP nummer som omhandler denne problemstillingen i 93677 TTS PS02 F5 – manglende stengespjeld i avkast fra krankabin
Det er to tennkilder, eksosmanifold og turboladerne. Det er ingen vannkjøling av eksosmanifold og turboladerne.
Hjemmel
Sperrekart
Beskrivelse
Bruk av sperrekart for boremodulene og gjennomgang av sperrekart for boremodulene.
Begrunnelse
Det ble under intervjuer opplyst at dekksoperatører i boremodulene ikke bruker sperrekart. Det ble under tilsynet fremvist sperrekart og det ble opplyst at sperrekarene er en del av lokal løfteprosedyre K 21450. I følge informasjon ble sperrekartene gjennomgått sist i 2007, men siden sperrekartet ikke brukes var det uvisst om det var gjeldende.
Det er viktig at en har en jevnlig gjennomgang av sperrekartene for å holde disse oppdaterte og at de blir benyttet ved planlegging av løfteoperasjoner.
Hjemmel
Diesel Truck – varmeeksponering eksos
Beskrivelse
Varmeeksponering fra eksos – Diesel Truck.
Begrunnelse
Erstatningstruck er ikke EX sikret. Det er kompenserende tiltak gjennom en DISP 133567. Selv om det er bruksbegrensninger på trucken og at den skal stoppes ved gassalarm, kan den på grunn av manglende kjøling av eksosmanifold og turbo fremdeles være en tennkilde selv etter at motoren er stoppet.
Hjemmel
Kjennskap til trygg rigg prosjektet blant dekksarbeidere
Beskrivelse
Manglende kjennskap til forbedringsprosjektet «Trygg Rigg» blant dekksarbeidere i boring.
Begrunnelse
Dekksarbeidere er jevnlig involvert i løfteoperasjoner med bruk av spesialkonstruert løfteutstyr (SDL). I tillegg er det er jevnlig arbeid med Well Bay utstyret. Dette innebærer flere tunge løft som inkluder løft av blant Riser deler og Flex-jointer.
Ledere innen boring og vedlikehold hadde derimot kunnskap om hva spesialkonstruert er og var informert om prosjektet.
Hjemmel
Vedlikehold av kompetanse
Beskrivelse
Vedlikehold av kompetanse for dekksoperatører som periodevis opererer som kranførere på offshorekraner.
Begrunnelse
Norsok R-003 viser i vedlegg B, punkt B.8, at all kompetanse hvor det er stilt krav, skal holdes ved like. Det er blant annet vist til kompetansekrav for løftepersonell. For den enkelte dekksoperatør som kun periodevis fungerer som kranfører blir det ikke loggført kjøretimer, hvilke kan være viktig for å sikre at denne kategorien personell får tilstrekkelig kjøretid for å opprett sin kompetanse.
Hjemmel
Utøvelse av rollen som operasjonelt ansvarlig i boreområdene
Beskrivelse
Utøvelse av rollen som operasjonelt ansvarlig i boremodulene.
Begrunnelse
I boremodulene var rollen som operasjonelt ansvarlig fordelt på flere stillinger, henholdsvis boreentreprenørs dekksbas, borer og lagleder MWS.
Disse operasjonelt ansvarlige er både operatør av løfteinnretning og deltar aktivt (utøvende) i løfteoperasjoner, mens de samtidig innehar en kontroll funksjon gjennom rollen som operasjonelt ansvarlig.
Ptil setter spørsmål til om de overordnede kravene til rollen som operasjonelt ansvarlig blir ivaretatt av disse posisjonene i forhold til standardens intensjoner.
Hjemmel
Oppfølging av kompenserende tiltak etter sakkyndig kontroll
Beskrivelse
Sikre formell oppfølging av kompenserende tiltak etter sakkyndig kontroll.
Begrunnelse
Ptil ble informert om at krav til kompenserende tiltak etter sakkyndig kontroll blir oftest meddelt ved hjelp av e-post fra sakkyndig leder i anleggsintegritet (AI) i landorganisasjonen til linjeorganisasjonen offshore.
Denne type informasjon blir ikke registrert i SAP eller noe annet system og kan lett medføre at informasjon kan gå tapt og/eller at nødvendige tiltak ikke blir fulgt opp.
Hjemmel