Feil bruk av hengestillas i anlegget
Beskrivelse
Hengestillas var hengt opp i kjetting med større arbeidsvinkel enn det produsent anviser i monteringsveiledning.
Begrunnelse
Det ble under tilsynet påvist at hengestillas i modul 1500 var hengt opp i kjettinger som hadde en arbeidsvinkel på opp mot 45 ˚. Maksimal arbeidsvinkel for denne type oppheng er i følge produsent 20˚, ref. Monteringsanvisning Delta system AS rev, 03.2014. For stor arbeidsvinkel ble påvist ved flere av opphengene i stillassystemet. Dette medfører større belastning på spir enn de er beregnet for.
Det ble påvist manglende identifikasjon på langlenket kjetting som brukes til oppheng av hengestillas.
Det ble påvist mangler ved sikringssplint brukt til sjakkel for hengestillas.
Hjemmel
Mangelfull egenkontroll av stillas i anlegget
Beskrivelse
Det ble påvist flere mangler ved stillas som ikke var rettet ved egenkontroll av stillasene.
Begrunnelse
Krav til egenkontroll av stillas i anlegget er 14-dagers kontroll. Ved gjennomgang av stillas på anlegget ble det påvist følgende mangler flere steder:
- Manglende sikringsbolter i spir
- Mangelfull bruk av låselepper i stillasvanger
- Bruk av defekt materiell i stillas
- Bruk av korroderte stillas-rørklips
Hjemmel
Mangelfull påseplikt ved stillas i bruk på Statoil Mongstad
Beskrivelse
Avvik med stillas fra Bilfinger, STS og Nomaco ble påvist i anlegget men er ikke påvist av Statoil på vernerunder eller egne verifikasjoner.
Begrunnelse
Statoil har påseplikt ved bruk av innleide tjenester og det ble under tilsynet avdekket flere mangler hos de tre stillasentreprenørene som hadde stillas montert i anlegget.
På stillas som ble kontrollert og var satt opp og godkjent av STS, ble det påvist manglende sikringsbolter i spir, manglende rekkverk, mangler ved oppankring av delvis hengende stillas.
På stillas som ble kontrollert og var satt opp og godkjent av Nomaco ble det påvist bruk av defekt stige som tilkomst i anlegget. Det ble påvist en stige som var for lang, ca. 6 meter, uten ryggbøyle eller annen sikring.
Hjemmel
Mangelfullt vedlikehold av stillasmateriell
Beskrivelse
Det ble påvist defekt stillasmateriell i bruk i anlegget.
Begrunnelse
Før stillasmateriell tas i bruk skal dette kontrolleres og vedlikeholdes. Det ble opplyst under intervju at Bilfinger kontrollerte stillasmateriell ved rivning av stillas, ved utlevering av stillas fra lager og før montering av stillas.
Under tilsynet ble det påvist defekt stillasplank brukt i anlegget.
- Det ble påvist bruk av defekte spir
- Det ble påvist bruk av spir som var bøyd
- Manglende fjerning av overflødige stillas klips på spir
Hjemmel
Opplæring av personell som utfører løfteoperasjoner i stillas
Beskrivelse
Manglende opplæring av personell som skal utføre stropping av materiell som løftes via løftegalge påmontert stillas.
Begrunnelse
Det ble opplyst under intervju at personell som utfører og medvirker i løfteoperasjoner der en bruker «stillashjul» ikke har noen formell opplæring innen stropping og avhuking av last. Det ble informert om at dersom de hadde spørsmål om løfting skulle de spørre arbeidsformannen.
Løfting av selv små enheter er en risikooperasjon der det er viktig å ha forståelse for sikkerheten rundt det som skal løftes.
Hjemmel
Risikovurderinger i forkant av stillasarbeid
Beskrivelse
Arbeidstakerne hadde ikke tilstrekkelig opplæring til å gjennomføre risikovurderinger.
Begrunnelse
Før arbeidet starter gjennomføres det en "a-standard". I tillegg brukes det en sjekkliste for stillasarbeid. Første side i sjekklisten skal ifølge Statoils prosedyrer fylles ut av formann når arbeidet planlegges. Dette ble ikke gjort og sjekklisten ble i sin helhet fylt ut av arbeidstakerne i forkant av arbeidet.
Det kom fram i intervju at personell fra Bilfinger og Multiservice ikke hadde fått opplæring i ergonomi. De hadde heller ikke informasjon om eventuelle oppholdstidsbegrensninger som følge av kombinert områdestøy og impulsstøy. I risikovurderingene som ble utført på arbeidsplassen skulle ergonomi og støy vurderes. Arbeidstakerne kunne ikke redegjøre for om eller hvordan slike vurderinger ble gjort. De hadde heller ikke tilstrekkelig opplæring til å uføre slike vurderinger.
Arbeidstakerne skulle også vurdere og planlegge redningsmuligheter ved fall. Det fremkom i intervju at dette ikke ble gjort. Det ble henvist til Statoils redningslag. Vurderingen gikk ut på å identifisere nærmeste telefon for å kunne varsle. Ifølge arbeidstakerne vi intervjuet under tilsynet hadde de opplæring i bruk av fallsikringsutstyr, men ikke i redning. Stillasarbeidernes opplæring i fallsikring er den samme som annet personell som arbeider i høyden. Denne opplæringen synes ikke tilstrekkelig til å kunne vurdere risiko knyttet til kameratredning.
Hjemmel
Erfaringsoverføring og læring av hendelser
Beskrivelse
Bilfinger har ikke system for læring og informasjon om hendelser ut til det utførende ledd.
Begrunnelse
Der er ikke foretatt systematisk erfaringsoverføring fra Bilfingers ledelse til stillasarbeidere om funn fra tidligere tilsyn rettet mot selskapet. Funn som ble påpekt under tilsyn på Sleipner A mot Bilfinger og Statoil, var ikke kjent blant stillasarbeiderne. Funn fra tilsyn innen materialhåndtering der en har utført teknisk vurdering av stillaser, er ikke kjent i organisasjonen.
Hjemmel