Styring av arbeidsmiljø i ferdigstillelsesfasen kan forbedres
Beskrivelse
Styring av arbeidsmiljø i ferdigstillelsesfasen kan forbedres.
Begrunnelse
- Gjennomgang av Chemical Injection Package i mars 2013 avdekket 40 mangler i forhold til krav. Status under tilsynet (ett år senere) var i hovedsak uforandret – påpekte mangler var i liten grad blitt rettet opp. For Water Injection Package og Compressor Package var det også mange utestående observasjoner, mer enn et år etter at de ble rapportert
- Pr 5. juni 2014 var det totale antallet arbeidsmiljøobservasjoner (WEORs) i Procosys 1708. 1218 var lukket i Procosys. Observasjoner der løsning var identifisert, men som ventet på gjennomføring fra Hyunday Heavy Industries (HHI) var 284. Utestående observasjoner, der teknisk løsning enda ikke var bestemt var 206. På møtet 28. mai ble det opplyst at innkjøpspakkene enda ikke var gjennomgått med sikte på å identifisere arbeidsmiljøavvik (punches). Det framgår ut fra dette at det gjenstår et betydelig arbeid i ferdigstillingsfasen på arbeidsmiljøområdet. Det ble gitt uttrykk for bekymring vedrørende HHIs kapasitet til å rette opp avvikene før seilingsdato
- Det var besluttet i prosjektledelsen at funn etter tverrfaglige arbeidsmiljøgjennomganger (WEOR) skulle forhåndsklassifiseres som "B-punches". Dette innebar at de kunne settes på vent og eventuelt utbedres etter systemtesting (commissioning). Konsekvensene av en slik strategi syntes ikke å være tilstrekkelig vurdert av prosjektet. Det var for eksempel ikke tatt høyde for at retting av arbeidsmiljø-observasjoner (hard-fixes) kunne innebære demontering av annet utstyr eller endringer av rørføringer eller kabler på stedet, noe som igjen ville kunne medføre behov for ny systemtesting. Det var ikke tatt hensyn til at omfanget av "B-punches" var høyt og trolig vil stige ytterligere når flere områder ble ferdigstilt for inspeksjon. Utover skillet mellom "A-punches" og "B-punches" ble det ikke gjennomført prioritering
- Prosjektet hadde valgt å benytte CRIOP som verifikasjons- og validerings (V&V)verktøy for Human Factors forhold knyttet til det sentrale kontrollrommet. Det var ikke avklart hvem som hadde ansvaret for å gjennomføre aktiviteter knyttet til CRIOP V&V sjekklistene 4, 5, 6 og 7. Det var heller ikke avklart når slike aktiviteter skulle finne sted. Det var ikke avklart hvorvidt disse CRIOP analysene og tilhørende scenarieanalyser skulle kobles mot selskapets barriereanalyser
- Driftsorganisasjonen hadde ikke bygget opp et styringssystem for ivaretakelse av arbeidsmiljøforhold i drift, og var ikke klar til å motta innretningen. Som et eksempel var det uklart for ENIs driftsorganisasjon hvilket format som skulle benyttes for arbeidsmiljøområdekart (WEAC). WEAC var tenkt benyttet for å synliggjøre arbeidsmiljøstatus for de enkelte rom/områder på innretningen opp mot gjeldende kravgrunnlag for de enkelte arbeidsmiljøfaktorene
- Compliance-teamets ansvar og oppgaver mht arbeidsmiljøoppfølging fremsto ikke som klart definert
Hjemmel
Tilrettelegging for arbeidstakermedvirkning, brukerinvolvering og opplæring i ferdigstillelsesfasen kan forbedres
Beskrivelse
Tilrettelegging for arbeidstakermedvirkning, brukerinvolvering og opplæring i ferdigstillelsesfasen kan forbedres.
Begrunnelse
· Arbeidstakernes representanter har ikke vært involvert i prosesser som har resultert i nedgradering av punchpunkter fra A til B og har i liten grad blitt informert om bakgrunn for disse endringene og kriteriene for slik nedgradering
· Arbeidstakere og brukerrepresentanter sier de har opplevd en markant forverring av vilkårene for arbeidstakermedvirkning og brukerinvolvering etter omrokkeringer i organisasjonen og som følge av tidspress i prosjektet. Dette til tross for at arbeidstakerrepresentantene har hatt tilstrekkelig kapasitet for å kunne utøve arbeidstakermedvirkning
· Eni har i sin interne revisjon i februar 2014 påpekt manglende arbeidstakermedvirkning og brukerinvolvering
· Sjøtesting (Sea trial) er planlagt med 4 brukerrepresentanter. Ifølge driftsorganisasjonen ivaretar ikke dette opplæringsbehovet som driftsorganisasjonen har
Hjemmel