Hopp til hovedinnhold
  • Regelverk
  • Tilsyn
  • English

Hva leter du etter?

English

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

Regelverk

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

Tilsyn

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

Tema og fagstoff

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

Arrangementer

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

Trepartssamarbeid

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

  • Kven er Havtil?

  • Organisasjon

  • Q&A: Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

Om oss

  • Kven er Havtil?

  • Organisasjon

  • Q&A: Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

  • Regelverk
  • Tilsyn
Granskingsrapporter

Stena Drilling AS - gransking etter hendelse på Stena Don

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av hendelsen med fallende gjenstand på Stena Don 30. mai 2007.

Publisert: 21. juni 2007
  • Boring og brønn

Velg avvik

Konstruksjon av parkeringsplassen for CGH Dokumentasjon av CGH Risikovurdering Operasjon av CGH Ressurser til gransking

Konstruksjon av parkeringsplassen for CGH

Beskrivelse

Ikke robust utforming av arrangement for parkering av CGH.

Begrunnelse

Parkeringsplassen har en utforming som gjør at tyngdepunkt for CGH i forhold til parkeringsplass er slik at det er kun små forskyvninger som skal til før CGH kommer i vippeposisjon.

CGH er utformet for å sikres med kun en enkel barriere. Hydraracker armen har begrenset rekkevidde og er avhengig av at CGH lagres 5,5 m over boredekk.

Hjemmel

  • Innretningsforskriften § 5 - Utforming av innretninger

    (sist endret: 01.01.2015)

Dokumentasjon av CGH

Beskrivelse

Mangelfull dokumentasjon av sikring av CGH

Begrunnelse

Dokumentasjon levert til innretningen var omfattende og dekket hele leverandørens leveranse til boredekket. I denne dokumentasjonen manglet imidlertid en fullgod beskrivelse av CGH. Manualen manglet beskrivelse og tegninger av hvordan utstyret skulle festes. Dette kom frem under intervjuene om bord.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 20 - Oppstart og drift av innretninger

    (sist endret: 01.01.2011)

Risikovurdering

Beskrivelse

Mangelfull risikovurdering av utstyr.

Begrunnelse

CGH med tilhørende løfteinnretning er utstyr som har vært på riggen fra den ble tatt i bruk. Lagringsplassen for utstyret ble plassert ca 5,5 m over dekksnivå og kun sikret med kjettinger i øyebolter. De første årene var utstyret ofte i bruk og to kjettinger ble festet i øyebolter. De siste årene var det kun benyttet en kjetting.

Ut fra CGH sin vekt, plassering og tyngdepunkt i forhold til parkeringsplass kan det se ut som risikovurderingen i utformingen av utstyret har vært mangelfull.

En risikovurdering av teknisk løsning, plassering og festearrangement kunne ha avdekket at løsningen ikke var tilstrekkelig. En slik vurdering ville også kunne ha avdekket at det ikke var tilstrekkelige barrierer til å hindre utstyret i å falle ned om sikringen feiler.

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 4 - Risikoreduksjon

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 5 - Barrierer

    (sist endret: 01.01.2015)

Operasjon av CGH

Beskrivelse

Mangelfull prosedyre for sikring av CGH.

Begrunnelse

Instruksjonen var uklar, tegninger og beskrivelse av festearrangement var ikke vedlagt instruksjonen.  Festearrangementet for CGH var feil der øyebolter ble benyttet. Leverandøren hadde utarbeidet tegning av et festearrangement men denne dokumentasjonen var ikke tilgjengelig om bord. Dette kom frem i dokumentasjon gjennomgangen om bord.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 24 - Prosedyrer

    (sist endret: 01.01.2011)

Ressurser til gransking

Beskrivelse

Det bør settes av tilstrekkelig med ressurser til at granskingen kan gjennomføres effektiv.

Begrunnelse

De fleste i granskingsgruppen fra driftsselskap og operatør var ledere og verneombud som ikke ble frigitt ifm granskingen. De hadde dermed ansvaret både for normal boreoperasjon (som var startet opp igjen), sin egen gransking og for å bistå og ha samtaler med Ptil under vår gransking.

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 12 - Planlegging

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 20 - Registrering, undersøkelse og gransking av fare- og ulykkessituasjoner

    (sist endret: 01.01.2011)

Velg forbedringspunkt

Inspeksjoner av innretningens utstyr for sikring mot fallende gjenstander Samordning av krav til festing av utstyr og løfteutstyr

Inspeksjoner av innretningens utstyr for sikring mot fallende gjenstander

Beskrivelse

System for kartlegging av potensielt fallende gjenstander

Begrunnelse

Myndigheter, industri, operatør og riggselskap har alle de siste årene hatt et omfattende oppmerksomhet rettet mot fallende gjenstander.

På riggen er det blant annet gjennomført inspeksjoner av:

  • Statoil
  • Eksterne selskaper som Stena har leid inn
  • Personell om bord på riggen (gjentatte ganger)

Ingen av disse inspeksjonen har avdekket at et utstyr på 790 kg står på en avsats 5,5 meter over dekk uten tilstrekkelige barrierer mot forskyvning og fall.

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 21 - Oppfølging

    (sist endret: 01.01.2011)

Samordning av krav til festing av utstyr og løfteutstyr

Beskrivelse

Det er i dag ikke tilsvarende krav til utstyr for sikring som det er til løfteutstyr.

Begrunnelse

Personell som arbeider med løfteutstyr er kjent med krav til løfting og utstyret merkes med rett farge. Denne faggruppen kunne da antakelig lettere identifisert svakheter i sikringsarrangement.

Det er et regelverkskrav at løfteutstyr kontrolleres årlig.

Henvisning til annet regelverk

I dag er det ikke spesifikke krav eller standarder som omhandler utstyr som brukes til sikring av løst utstyr. Vi er kjent med at flere operatører arbeider med å samordne kravene til sikring og løfting.

Vedlegg

  • Granskingsrapport - Stena Drilling - Stena Don (PDF)

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner
  • Søk om innsyn
  • Varsle oss

Hold deg oppdatert

  • Magasiner og publikasjoner
  • Abonner på nyheter
  • Ledige stillinger

Professor Olav Hanssens vei 10
Postboks 599, 4003 Stavanger

Telefon: 51 87 32 00
E-post: postboks@havtil.no 

Faktura ønskes sendt som EHF
Organisasjonsnummer: 
986 174 613

 

Droppsone
Opphavsrett
Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring

  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Instagram
Havindustritilsynet © 2025