Hopp til hovedinnhold
  • Regelverk
  • Tilsyn
  • English

Hva leter du etter?

English

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

Regelverk

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

Tilsyn

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

Tema og fagstoff

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

Arrangementer

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

Trepartssamarbeid

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

  • Vi er Havtil

  • Organisasjon

  • Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

Om oss

  • Vi er Havtil

  • Organisasjon

  • Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

  • Regelverk
  • Tilsyn
Granskingsrapporter

StatoilHydro - gransking etter hendelse på West Epsilon

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av hendelsen med fallende gjenstand på West Epsilon 14. september 2007.

Publisert: 12. november 2007
  • Boring og brønn

Pålegge etter gransking av hendelse på West Epsilon 14.9.2007

Pålegg gitt 20. desember 2007
Svarfrist 15. februar 2008

Med hjemmel i styringsforskriften § 3 om styring av helse, miljø og sikkerhet pålegges Seadrill Management AS å gjennomgå rapportene og påleggene etter hendelsene på Gyda og Statfjord C, samt denne rapportens kapittel 5.1.6, 5.1.8 og 5.1.9. På bakgrunn av dette skal selskapet:

a) identifisere årsakene til avvikene i tilknytning til denne hendelsen

b) vurdere hvorfor tidligere tiltak har vært utilstrekkelige

c) etablere en forpliktende tidfestet plan for utbedring av forhold identifisert under pkt a) og b), samt beskrive hvordan tiltak i plan skal verifiseres

Hjemmel

  • Rammeforskriften § 69 - Enkeltvedtak

    (sist endret: 17.06.2016)
  • Styringsforskriften § 6 - Styring av helse, miljø og sikkerhet

    (sist endret: 01.01.2011)

Hva er forskjellen på et pålegg og et varsel om pålegg?

Et pålegg er et enkeltvedtak fattet i medhold av regelverket. Før vi gir et pålegg, sender vi som regel et "varsel om pålegg" til de berørte selskapene.

Et varsel om pålegg er verken et virkemiddel eller en advarsel om sanksjon, men et ledd i vår saksbehandling hvor vi ber aktøren vurdere faktagrunnlaget. Varselet er bare et første steg før det blir fattet et enkeltvedtak.

Et pålegg er et sterkt forebyggende virkemiddel som er juridisk bindende for mottakeren.

Velg avvik

Utforming av boredekk Konstruksjon av løfteklaven Bruksanvisning Oppfølging av sikkerhetsmeldinger System for å sikre kompetanse Planlegging og gjennomføring av operasjonen Statoil ledelse Seadrill ledelse Prosedyrebrudd

Utforming av boredekk

Beskrivelse

Plassering og dimensjonering av borehytta.

Begrunnelse

Borehytta er plassert direkte i fallretningen for rør som blir håndtert til og fra boredekk, og den er ikke dimensjonert for aktuell fallende last.

Hjemmel

  • Innretningsforskriften § 5 - Utforming av innretninger

    (sist endret: 01.01.2015)

Konstruksjon av løfteklaven

Beskrivelse

Konstruksjonen av løfteklaven møter ikke grunnleggende prinsipper for integrering av sikkerhet.

Begrunnelse

Det var ingen sikkerhetsanordning som sikret og verifiserte for bruker at løfteklaven var skikkelig lukket og låst før løfting.

 Statoils kontrakt med Weatherford, SAP4600004001 Casing Running Services, Exhibit E – Technical Specification – General, section 2.1 Norsok Standards, krever at alt utstyr skal møte kravene i NORSOK S-005, som igjen krever at utstyret skal møte maskinforskriftens krav.

Løfteklaven møter ikke maskinforskriftens krav om prinsipper for integrering av sikkerhet, og at produsenten skal fjerne eller redusere farer så godt som mulig, dvs. at maskinen skal konstrueres og bygges på en måte som gjør at den er sikker i seg selv og at maskiner konstrueres slik at feilaktig bruk forhindres dersom slik bruk kan medføre fare.

Produsenten har utstedt en samsvarserklæring i henhold til maskinforskriften for løfteklaven. Denne er datert 21.7.1999.

Hjemmel

  • Innretningsforskriften § 10 - Anlegg, systemer og utstyr

    (sist endret: 01.01.2025)

Henvisning til annet regelverk

I veiledningen til if § 9 vises det til NORSOK S-005 som anbefalt norm for utforming av anlegg, systemer og utstyr. NORSOK S-005 krever at leverandøren av en ufullstendig maskin har ansvar for integrering av sikkerhet i den ufullstendige maskinen og for å skaffe tilveie produsenterklæring utarbeidet i samsvar med forskrift om maskiner. Leverandøren skal skaffe tilveie den dokumentasjon som er nødvendig for å påvise samsvar med forskrift om maskiner, normative standarder og andre krav til arbeidsmiljøet, som spesifisert i innkjøpsordren.

Bruksanvisning

Beskrivelse

Bruksanvisningen for løfteklaven var ikke ombord.

Begrunnelse

Bruksanvisningen var ikke levert med utstyret, og var ikke tilgjengelig for utøvende personell.

 

Da bruksanvisningen ble etterspurt av Ptil etter ulykken, ble denne sendt ut fra Weatherford på land. Bruksanvisningen viste seg å være utilstrekkelig:

  • Den informerer ikke om faren ved å ikke lukke løfteklaven skikkelig.
  • Beskrivelsen av sikkerhetspinnens funksjon er svært mangelfull og tildels misvisende.
  • Den anbefaler å plukke opp rør med døra opp, uten å forklare hvorfor

For øvrig er bruksanvisningen generelt en sammenblanding av teknisk-, vedlikeholdsinformasjon og bruksanvisning.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 20 - Oppstart og drift av innretninger

    (sist endret: 01.01.2011)

Henvisning til annet regelverk

I veiledningen til af § 18 vises det til NORSOK D-001 som anbefalt norm for bore- og brønnteknisk utstyr. NORSOK D-001, kapittel 6, krever spesielt at løfteklammer (elevator) sammen med annet opplistet sikkerhetskritisk utstyr skal dokumenteres i henhold til krav i NS 5820 Dokumentasjon av utstyrsleveranse. Denne standarden har krav til brukerhåndbok, og at denne blant annet skal inneholde en driftsinstruks som skal ”omfatte alle inngrep og observasjoner som operatøren skal gjøre”. Videre skal det ”foreligge beskrivelse av alle faremomenter som kan oppstå i forbindelse med driften. Dette gjelder også farer som skyldes manglende overhold av leverandørens forskrifter, og årsaker som ligger utenfor utstyret.”

Oppfølging av sikkerhetsmeldinger

Beskrivelse

Manglende oppfølging av sikkerhetsmeldinger.

Begrunnelse

Tilgjengelige sikkerhetsmeldinger som opplyste om viktige erfaringer med utstyret ble ikke levert med leieutstyret, eller formidlet til brukerne på annen måte.

Flere sikkerhetsmeldinger fra IADC, fra fabrikanten av løfteklaven, B + V, og fra utleier av løfteklaven, Weatherford, som varslet om lignende hendelser og beskrev forskjellige typer kompenserende tiltak var ikke fulgt opp.

Melding fra B&V, datert juli 2007, beskriver en designmodifikasjon som hindrer sikkerhetspinnen i å bli satt på plass uten at løfteklaven er skikkelig lukket og låst. Modifikasjonen kan utføres på eksisterende løfteklaver ved å montere et nytt sikkerhetssett. Dette var ikke gjort på den aktuelle løfteklaven.

Den interne sikkerhetsmelding til Weatherford for denne spesielle typen løfteklave (SDS), datert 8.8.2007, viser til ”mange” (numerous) tidligere sikkerhetsmeldinger i industrien relatert til hendelser med mangelfull lukking av løfteklave, samt til melding fra B&V, datert 8.8.2007. I sikkerhetsmeldingen til Weatherford angis det både korrigerende og kompenserende tiltak (Actions required). De korrigerende tiltakene er uklare. Se kapittel 6.3.

De kompenserende tiltakene krever at:

  • alt personell som skal bruke denne typen løfteklave skal sikres klare instruksjoner for skikkelig lukking, låsing og bruk av sikkerhetspinne.
  • disse instruksjonene skal gis til både Weatherford personell og annet personell som skal betjene utstyret
  • instruksene blir gitt ved skift og mannskapsbytte.

Dette var en intern sikkerhetsmelding hos Weatherford, som var ukjent for alle om bord, inkludert personell fra Weatherford. Ingen av tiltakene ble gjennomført ved trekking av foringsrør på West Epsilon

Sikkerhetsmeldingene var mottatt og kjent på Weatherford sitt kontor på land.

Verken sikkerhetsmeldingene eller tiltakene var nevnt i arbeidsinstruksen (”Job Brief”) til Weatherford personell ombord, eller på annen måte formidlet til Weatherfords offshorepersonell.

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 15 - Informasjon

    (sist endret: 01.01.2011)

System for å sikre kompetanse

Beskrivelse

Seadrills system for å sikre kompetanse var ikke tilstrekkelig.

Begrunnelse

Involvert personell hadde ikke tilstrekkelig kompetanse til å bruke løfteklaven på en korrekt og sikker måte. Det var en generell feiloppfatning blant involvert personell, også ledende personell, om at når sikkerhetspinne var satt i, så var dette en verifikasjon på at løfteklaven var skikkelig lukket og låst.

Seadrills prosedyre for operasjon og vedlikehold av elevatorer (CP-02-05-018) beskriver generelle og riggspesifikke pålegg og opplysninger som kreves for å gjennomføre operasjonell aktivitet med elevator. Prosedyren var ikke kjent blant involvert personell og ble ikke benyttet ved planlegging av operasjonen.

Seadrills prosedyre SP-05-02.007 DWU, Internopplæring, stiller ikke krav til dokumentasjon av opplæring i bruk av løfteklaver. Dette er ikke i henhold til OLF/NR sin retningslinje 081 som sier at for å vedlikeholde erfaringsgrunnlaget for manuelle (rørhåndterings) operasjoner skal det jevnlig gjennomføres sporbar personalopplæring og dokumentert trening. Ingen opplæring i bruk av denne type løfteklave kunne dokumenteres. Det fremgår av Seadrills styrende dokumentasjon at denne retningslinjen skal følges.

Bruk av løfteklave var ikke dekket av opplæringsmatrise om bord, og var heller ikke beskrevet i personlig opplæringsmappe ombord.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 21 - Kompetanse

    (sist endret: 01.01.2023)

Planlegging og gjennomføring av operasjonen

Beskrivelse

Planlegging og gjennomføring av arbeidet med å trekke, demontere og legge ned 30” foringsrør var utilstrekkelig

Begrunnelse

Risiko ble undervurdert i planleggingen både av Statoil og Seadrill på land og om bord. Videre ble risiko også undervurdert av ledende og utførende personell på innretningen i gjennomføringen av operasjonen.

 Risikovurderinger ble ikke utført i henhold til Statoils styrende document WR1182 Requirements for Exploration Projects in Statoil, kap 2.3.2. (se kapittel 5.1.9)

Det var ikke gjennomført en risikovurdering av pluggeoperasjonen i henhold til Statoils krav i WR 0442 i forkant av operasjonen og risiko ble ikke vurdert i forbindelse med gjennomføringen. I den brønnspesifikke risikoanalysen er det angitt at det ikke er gjennomført en risikovurdering av pluggeoperasjonen. I tillegg kom det frem at det heller ikke var gjort for de to tidligere letebrønnene som var boret med West Epsilon. Mangler ved planleggingen ble ikke fanget opp av Statoil. Det var uklart i hvilken grad gjennomførte ”Peer Review’er” (operasjonsgjennomganger) omfattet pluggeoperasjonen. Planlegging av operasjonen bærer ellers preg av å være mye ”klipp og lim”, det vil si at deler av risikoanalysen tas fra et tidligere program og settes inn i dette programmet.

Gjennomføring av arbeidet med å trekke, demontere og legge ned 30” foringsrøret, ble av både ledelsen og de ansatte i Statoil og Seadrill ansett for å være rutinearbeid på tross av at det var flere forhold som representerte ekstra risiko; forhold som manuell rørhåndtering, tunge løft, manglende kapasitet på utstyr på boredekk, bruk av flere arbeidsvinsjer samtidig, mye nytt personell, og en generell manglende erfaring med utstyr med denne rørdimensjonen. Sett i lys av dette, kan ikke denne operasjonen karakteriseres som en rutineoperasjon og SJA/TBRA skulle vært gjennomført.

Den detaljerte operasjonsprosedyren (DOP) som forelå for permanent plugging av brønnen (Permanent P&A, part 2) var for lite detaljert med hensyn til gjennomføring av arbeidet med å trekke, demontere og legge ned 30” foringsrøret. DOP’en var utarbeidet og kvalitetssikret av Statoil og Seadrill i fellesskap om bord. Planen anga ingen av de ovenfor nevnte risikoene i kolonnen for ”Comments/Risks”.

Seadrills prosedyre ”Task based Risk Assessment (TBRA)”, SP-03-01.000 ble ikke etterlevd. (se kapittel 5.1.9) Det ble kun gjennomført en TBRA i forbindelse med kutting av 30” foringsrøret.

Seadrills gjennomførte 4-punkts-sjekk, som kun omhandlet bruk av manuelle rørtenger, erstattet ikke mangelfull detaljplanlegging og manglende analyser.

Seadrill sin prosedyre for operasjon og vedlikehold av elevatorer (CP-02-05-018), som beskriver generelle og riggspesifikke pålegg og opplysninger som kreves for å gjennomføre operasjonell aktivitet med elevator, ble ikke identifisert verken ved planlegging eller under gjennomføring. 

Seadrill avholdt før-jobben møter (pre-job meeting) med skiftene. Fra samtaler fremkom det at det her var fokus på bruk av manuelle rørtenger, problemene med å skru opp (brekke) foringsrørene og skjærbrenneoperasjonene. Arbeidstillatelser for varmt arbeid ble innhentet. Nattskiftet som kom på 13.9.2007 var kommet om bord samme dag. Dette ble det ikke tatt tilstrekkelig hensyn til i før-jobb møtet.

Seadrills erfaringsoverføringsmøtet (”hand over meeting”) mellom dag og nattskiftet den 13.9.2007 ca kl. 2245 ble utført mann til mann. Det var kun fokus på problemene med å brekke foringsrørene og skjærbrenningen av disse. Endringen i måten å bruke løfteklaven på, fra åpningen opp til ned og problemene og årsakene til denne endringen, ble ikke nevnt i disse møtene. Bytte til uoriginal låsepinne i løfteklave ble ikke nevnt.

Problemer og endringer underveis i operasjonen førte heller ikke til ekstra vurdering av risiko verken av Statoil eller Seadrill.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 29 - Planlegging

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Aktivitetsforskriften § 32 - Overføring av informasjon ved skift- og mannskapsbytte

    (sist endret: 01.01.2011)

Henvisning til annet regelverk

Af § 28 Tiltak ved utføring, krever at planlagte aktiviteter skal klareres sikkerhetsmessig før de utføres. Av klareringen skal det gå fram hvilke betingelser som skal oppfylles, deriblant hvilke tiltak som skal settes i verk før, under og etter arbeidet slik at de som deltar i eller kan bli berørt av aktiviteten, ikke skades, og slik at sannsynligheten for feilhandlinger som kan føre til fare- og ulykkessitua­sjoner, reduseres.

Statoil ledelse

Beskrivelse

Mangelfull ledelse i forbindelse med planlegging av arbeidsoperasjonen.

Begrunnelse

Ledelsen på land og ute har ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp planlegging av de gjeldende operasjonene for å sikre at de kunne gjennomføres på en sikker og forsvarlig måte i henhold til regelverk og interne prosedyrer.

Manglene som er beskrevet i kapittel 5.1.6 Planlegging og utføring viser at ledelsen har sviktet på flere nivå.

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 6 - Styring av helse, miljø og sikkerhet

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 21 - Oppfølging

    (sist endret: 01.01.2011)

Seadrill ledelse

Beskrivelse

Mangelfull ledelse i forbindelse med planlegging og gjennomføring av arbeidsoperasjonen.

Begrunnelse

Ledelsen har ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp planlegging og gjennomføring av de gjeldende operasjonene for å sikre at de kunne gjennomføres på en sikker og forsvarlig måte i henhold til regelverk og interne prosedyrer.

Manglene som er beskrevet i kapitlene 5.1.6 Planlegging og utføring og 5.1.9 Prosedyrebrudd viser at ledelsen har sviktet på flere nivå.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 92 - Løfteoperasjoner

    (sist endret: 01.01.2023)
  • Styringsforskriften § 6 - Styring av helse, miljø og sikkerhet

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 21 - Oppfølging

    (sist endret: 01.01.2011)

Henvisning til annet regelverk

I veiledningen til af § 83 vises det til NORSOK R-003N som anbefalt norm. NORSOK R-003N krever blant annet at:

 Den operasjonelt ansvarlige i boreområdet (boresjef) skal:

  • lede de samlede aktivitetene med løfteinnretninger innenfor sitt ansvarsområde,
  • sørge for at denne NORSOK-standarden og innretningsspesifikk styrende dokumentasjon blir etterlevd,
  • sikre helhetlig planlegging og utførelse av løfteoperasjoner i ulike området og vurdere sikkerheten i forbindelse med samtidige operasjoner,
  • sørge for tilstrekkelig informasjonsutveksling mellom skift,
  • se til at løfteoperasjoner blir utført med tilstrekkelig og kvalifisert personell.

Operatør av løfteinnretning (borer) skal

  • lede og ivareta sikkerheten for det enkelte løftet,
  • planlegge den enkelte løftoperasjonen,
  • operere løfteinnretningen og løfteredskap korrekt i samsvar med produsentens bruksanvisning, denne NORSOK-standarden og selskapsinterne styrende dokumenter

Prosedyrebrudd

Beskrivelse

Sentrale prosedyrer ble ikke etterlevd ved planlegging og gjennomføring av operasjonen.

Begrunnelse

Seadrills prosedyre ”Guideline for operasjon og vedlikehold av elevatorer” CP-02-05-01B, rev. 02 ble ikke brukt.

Følgende krav i prosedyren ble ikke etterlevd:

  1. TBRA (Seadrill sin SJA) skal utarbeides før arbeidet starter.
  2. Sjekk at latch og lås er i fullt inngrep.
  3. Ta ut av bruk elevator som har defekte deler, uakseptabel slitasje, manglende sertifikat, eller ikke fungerer tilfredsstillende.
  4. Ved håndtering av alle typer rør i horisontal posisjon med side door elevator, skal døren være på toppen.

 

Seadrill prosedyre ”Task based Risk Assessment (TBRA)”,SP-03-01.000 ble ikke etterlevd. Den krever at TBRA skal gjennomføres ved følgende situasjoner:

  • når SO styringssystem krever det;
  • dersom prosedyre for den aktuelle arbeidsoperasjon må fravikes;
  • før en jobb med kjent høy risiko, dersom jobben ikke er dekket av arbeidsinstruks eller prosedyre.

Statoil styrende document WR1182 Requirements for Exploration Projects in Statoil ble ikke etterlevd. Kapittel 2.3.2 sier:

Controlling and managing risk is a continuous process during the planning and operations phases.

  1. Risks must be identified for all relevant operations, and associated acceptance criteria established. Risk factors must be analyzed and assessed in relation to these acceptance criteria, ref Risk Matrix in WR0442.
  2. Risks must be assessed continuously during planning and operations, in the event of technical, operational and organizational changes.
  3. Before decisions are taken, the relevant risks must be identified and, where necessary, measures to reduce such (undesired) risks must be identified, assessed and necessary barriers be incorporated. Any risk identified in “red” area of the matrix, shall be approved by the well executing RE Manager/Client

Det var ikke gjennomført en risikovurdering av pluggeoperasjonen i henhold til Statoils krav i WR 0442 Planning of drilling and well operations, punkt 3.4, i planleggingen av operasjonen.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 24 - Prosedyrer

    (sist endret: 01.01.2011)

Velg forbedringspunkt

Materialhåndtering/Rørhåndtering Oppfølging av innleid midlertidig utstyr

Materialhåndtering/Rørhåndtering

Beskrivelse

Utstyr som ble benyttet i forbindelse med håndtering av 30” foringsrør på boredekke inkludert catwalk sikret ikke at materialhåndtering og transport kunne foregå effektivt og forsvarlig.

Begrunnelse

Dette foringsrøret var svært tungt og trekking, demontering og nedlegging var en risikofylt operasjon som unntaksvis gjøres. Store deler av operasjonen måtte gjøres manuelt og involverte utstyr som unntaksvis var i bruk. Det måtte benyttes flere arbeidsvinsjer ved håndtering av utstyret og mye personell var direkte involvert i håndteringen. I tillegg var deler av utstyret ikke dimensjonert for de vektene det var snakk om.

Løfteklaven var manuelt operert og måtte settes på og lukkes av personell på boredekk. Det finnes i dag nye fjernopererte løfteklaver på markedet som kan håndtere 30” foringsrør. Bruk av fjernoperert løfteklave vil kunne forenkle operasjonen, redusere involvering av personell og redusere risiko for skader.

Leppa på catwalken som skal ta imot rørene og avlaste vekten for frigjøring av løfteklaven var kun dimensjonert for en last på to tonn. Dette medførte at leppa ikke kunne brukes alene ved nedlegging av foringsrørene på catwalken. Foringsrørene måtte senkes til tilnærmet horisontal posisjon og avlastes med en vinsj. Foringsrøret måtte derved senkes mye lavere enn normalt, og dette førte igjen til at det ble desto vanskeligere å frigjøre løfteklaven. Forholdet var medvirkende til at mannskapene snudde løfteklaven slik at denne hadde åpningen ned da de la ned foringsrørene.

Rørvognen som rørene nomalt settes i ved nedlegging av foringsrør var heller ikke dimensjonert for de tunge 30” foringsrørene. I stedet for å sette/legge foringsrørene på denne, måtte det festes en wire fra vognen til foringsrørene og dra foringsrørene ned. Dette førte til at operasjonen ble mer komplisert og vanskeligere å gjennomføre.

De manuelle rørtengene som ble benyttet for å brekke ut foringsrørene hadde ikke motvekt og måtte løftes og justeres med vinsj. Dette kompliserte operasjonen og øker behov for involvert personell.

Hjemmel

  • Innretningsforskriften § 5 - Utforming av innretninger

    (sist endret: 01.01.2015)

Oppfølging av innleid midlertidig utstyr

Beskrivelse

Statoils oppfølging av innleid midlertidig utstyr har forbedringspotensial.

Begrunnelse

Det var uklart hvordan HMS forhold i kontrakten mellom Statoil og Weatherford skulle følges opp og hvem som var ansvarlig for dette. Dette resulterte i at viktige forhold vedrørende utstyret ikke ble fanget opp ved bestilling og utsendelse til innretningen.

Manglende bruksanvisning, og det faktum at de to leverte løfteklavene ikke var identiske var ikke identifisert av Statoil. Kontrakten, Contract No. SAP4600004001, Casing Running Services, krever dette.

Kontrakten, som var det styrende dokumentet i forholdet mellom Statoil og Weatherford, var mangelfull med hensyn til å beskrive ansvarsforhold vedrørende bruk av utstyret, og dette ble reflektert i usikkerhet blant Statoilpersonell om bord og på land. Kontrakten sier heller ikke noe om hvordan en skal sikre at viktige forhold som sikkerhetsmeldinger skal ivaretas for å sikre at brukere av utstyret(i dette tilfellet Seadrill) får disse.

Kontrakten var datert 2001-02-05, men var utdatert på noen punkter. Den viser for eksempel til NORSOK S-005 ”Machinery- working enviroment analyses and documentation” som en ”preliminary standard”. Denne standarden, som er spesielt relevant for disse løfteklavene, er godkjent og datert Rev.1, mars 1999.

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 21 - Oppfølging

    (sist endret: 01.01.2011)

Vedlegg

  • Granskingsrapport - Statoil - West Epsilon (PDF)

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner
  • Søk om innsyn
  • Varsle oss

Hold deg oppdatert

  • Magasiner og publikasjoner
  • Abonner på nyheter
  • Ledige stillinger

Professor Olav Hanssens vei 10
Postboks 599, 4003 Stavanger

Telefon: 51 87 32 00
E-post: postboks@havtil.no 

Faktura ønskes sendt som EHF
Organisasjonsnummer: 
986 174 613

 

Droppsone
Opphavsrett
Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring

  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Instagram
Havindustritilsynet © 2025