Hopp til hovedinnhold
  • Regelverk
  • Tilsyn
  • English

Hva leter du etter?

English

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

Regelverk

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

Tilsyn

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

Tema og fagstoff

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

Arrangementer

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

Trepartssamarbeid

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

  • Kven er Havtil?

  • Organisasjon

  • Q&A: Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

Om oss

  • Kven er Havtil?

  • Organisasjon

  • Q&A: Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

  • Regelverk
  • Tilsyn
Granskingsrapporter

Gassco - Jotun A - gransking av hendelse med gasslekkasje

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av hendelsen med gasslekkasje på Jotun A 20.08.2004.

Publisert: 5. januar 2004
  • Prosessikkerhet

Pålegg etter gransking av gasslekkasje fra 6" eksportrørledning fra Jotun A 20.8.2004

Pålegg gitt 8. februar 2005
Svarfrist 31. mars 2005

Med hjemmel i rammeforskriftens § 13 om plikt til å etablere, følge opp og videreutvikle styringssystem, aktivitetsforskriftens § 68 om håndtering av fare- og ulykkessituasjoner og rammeforskriftens § 58 om enkeltvedtak, pålegges ExxonMobil å gjennomgå styringssystem knyttet til håndtering av fare- og ulykkessituasjoner for å sikre at nødvendige tiltak blir satt i verk i forbindelse med håndtering av slike situasjoner.


Med hjemmel i rammeforskriftens § 13 om plikt til å etablere, følge opp og videreutvikle styringssystem, rammeforskriftens § 24 om utbyggingsløsninger, styringsforskriftens § 20 om avviksbehandling, aktivitetsforskriftens §44 om vedlikeholdsprogram og rammeforskriftens § 58 om enkeltvedtak, pålegges ExxonMobil å gjennomgå styringssystem for å sikre at nødvendige vurderinger relatert til krav om overtrålbarhet blir gjennomført i forbindelse med
ubygging og drift av petroleumsvirksomheten. Gjennomgangen må blant annet sikre at etablerte system for avviksbehandling blir implementert og at de vedlikeholdsprogrammer som utvikles kan forebygge feilmodi som har sin årsak i ytre påkjenninger fra for eksempel fiskeredskaper.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 47 - Vedlikeholdsprogram

    (sist endret: 01.01.2017)
  • Aktivitetsforskriften § 77 - Håndtering av fare- og ulykkessituasjoner

    (sist endret: 01.01.2018)
  • Rammeforskriften § 17 - Plikt til å etablere, følge opp og videreutvikle styringssystem

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Rammeforskriften § 45 - Utbyggingsløsninger

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Rammeforskriften § 69 - Enkeltvedtak

    (sist endret: 17.06.2016)
  • Styringsforskriften § 22 - Avviksbehandling

    (sist endret: 01.01.2011)

Hva er forskjellen på et pålegg og et varsel om pålegg?

Et pålegg er et enkeltvedtak fattet i medhold av regelverket. Før vi gir et pålegg, sender vi som regel et "varsel om pålegg" til de berørte selskapene.

Et varsel om pålegg er verken et virkemiddel eller en advarsel om sanksjon, men et ledd i vår saksbehandling hvor vi ber aktøren vurdere faktagrunnlaget. Varselet er bare et første steg før det blir fattet et enkeltvedtak.

Et pålegg er et sterkt forebyggende virkemiddel som er juridisk bindende for mottakeren.

Velg avvik

Flens ble liggende åpen, eksponert for ytre laster Manglende bruk av system for behandling av endringer Eksponert flens ikke identifisert og vurdert i forbindelse med oppdatering av vedlikeholdsprogram Beredskapshåndtering og kommunikasjon Manglende risikoforståelse om bord på Jotun A

Flens ble liggende åpen, eksponert for ytre laster

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

RF §24

Manglende bruk av system for behandling av endringer

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

SF §20

Eksponert flens ikke identifisert og vurdert i forbindelse med oppdatering av vedlikeholdsprogram

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

SF §13, AF §44

Beredskapshåndtering og kommunikasjon

Beskrivelse

AF §§68, 24 og AF §71

Begrunnelse

Manglende risikoforståelse om bord på Jotun A

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

SF §§1, 2

Velg forbedringspunkt

Kvalitetssikringsrutiner hos ExxonMobil. Oppfølging av leverandør og underleverandør. Mangelfull planlegging. Mangelfull kontroll før bruk Kvalitetssikringsrutiner hos ExxonMobil i forbindelse med mangelfullt bruk av MOC system. Mangelfull vurdering av gjennomført tilstandskontroll Manglende risikoforståelse Beredskapshåndtering Mangelfull dokumentasjon

Kvalitetssikringsrutiner hos ExxonMobil. Oppfølging av leverandør og underleverandør.

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

RF §5

Mangelfull planlegging.

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

SF §9, AF §27

Mangelfull kontroll før bruk

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

RF §28, AF §§14, 18

Kvalitetssikringsrutiner hos ExxonMobil i forbindelse med mangelfullt bruk av MOC system.

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

AF §22, SF §12

Mangelfull vurdering av gjennomført tilstandskontroll

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

AF §42

Manglende risikoforståelse

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

SF §§1, 2

Beredskapshåndtering

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

AF §68

Mangelfull dokumentasjon

Beskrivelse

Begrunnelse

Henvisning til annet regelverk

SF §12, AF §67

Vedlegg

  • Granskingsrapport - Gassco - Jotun A (PDF)

Kontakt

Pressekontakt/Press contact

E-post: presse@havtil.no

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner
  • Søk om innsyn
  • Varsle oss

Hold deg oppdatert

  • Magasiner og publikasjoner
  • Abonner på nyheter
  • Ledige stillinger

Professor Olav Hanssens vei 10
Postboks 599, 4003 Stavanger

Telefon: 51 87 32 00
E-post: postboks@havtil.no 

Faktura ønskes sendt som EHF
Organisasjonsnummer: 
986 174 613

 

Droppsone
Opphavsrett
Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring

  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Instagram
Havindustritilsynet © 2025