Hopp til hovedinnhold
  • Regelverk
  • Tilsyn
  • English

Hva leter du etter?

English

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

Regelverk

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

Tilsyn

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

Tema og fagstoff

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

Arrangementer

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

Trepartssamarbeid

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

  • Kven er Havtil?

  • Organisasjon

  • Q&A: Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

Om oss

  • Kven er Havtil?

  • Organisasjon

  • Q&A: Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

  • Regelverk
  • Tilsyn
Granskingsrapporter

ConocoPhillips - gransking etter hendelse på Ekofisk

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av brønn-hendelsen på Ekofisk 7. september 2005.

Publisert: 2. januar 2005
  • Boring og brønn

Pålegg etter gransking av hendelse i brønn Ekofisk 2/4 C-16

Pålegg gitt 6. juni 2006
Svarfrist 1. desember 2006

Med hjemmel i rammeforskriften § 58 om enkeltvedtak, jamfør styringsforskriften § 2 om barrierer, aktivitetsforskriften § 23 om bruk av innretninger og aktivitetsforskriften § 44 om vedlikeholdsprogram, pålegges CoPSAS å:

  1. Dokumentere tilstrekkelig styrke på elementene i brønnbarrierene i forhold til de laster disse kan bli utsatt for, jamfør rapportens punkt 8.1.1.
  2. Bestemme begrensinger for videre bruk av brønner med tilsvarende brønnhodearrangement som følge av manglende styrke på foringsrørhenger og eventuell manglende brønnintegritet, og følge opp at begrensningene etterleves, jamfør rapportens punkt 8.1.10.
  3. Utarbeide en plan med konkrete og forpliktende tiltak på kort- og lengre sikt, for å sikre at brønnene er i samsvar med regelverkskrav, herunder utarbeide rutiner for tilstandsovervåking av brønnbarrierer, jamfør rapportens punkt 8.1.

 

Med hjemmel i rammeforskriften § 58 om enkeltvedtak, jamfør styringsforskriften § 3 om styring av helse, miljø og sikkerhet og styringsforskriften § 11 om bemanning og kompetanse, pålegges CoPSAS å sikre at:

  1. Ansvarlig for teknisk tilstand av sikkerhetskritisk utstyr har tilstrekkelig kompetanse, tid til å vurdere utstyrets tilstand og nødvendig myndighet til å ivareta dette ansvaret, jamfør rapportens punkt 8.1.7.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 25 - Bruk av innretninger

    (sist endret: 01.01.2014)
  • Aktivitetsforskriften § 47 - Vedlikeholdsprogram

    (sist endret: 01.01.2017)
  • Rammeforskriften § 69 - Enkeltvedtak

    (sist endret: 17.06.2016)
  • Styringsforskriften § 5 - Barrierer

    (sist endret: 01.01.2015)
  • Styringsforskriften § 6 - Styring av helse, miljø og sikkerhet

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 14 - Bemanning og kompetanse

    (sist endret: 01.01.2011)

Hva er forskjellen på et pålegg og et varsel om pålegg?

Et pålegg er et enkeltvedtak fattet i medhold av regelverket. Før vi gir et pålegg, sender vi som regel et "varsel om pålegg" til de berørte selskapene.

Et varsel om pålegg er verken et virkemiddel eller en advarsel om sanksjon, men et ledd i vår saksbehandling hvor vi ber aktøren vurdere faktagrunnlaget. Varselet er bare et første steg før det blir fattet et enkeltvedtak.

Et pålegg er et sterkt forebyggende virkemiddel som er juridisk bindende for mottakeren.

Velg avvik

Utstyr er ikke konstruert i henhold til anerkjent eller akseptert standard (mangelfull design av brønnhodet med hengere) Manglende teknisk dokumentasjon Mangelfull rapportering Krav til to brønnbarrierer Mangelfull innsamling og bearbeiding av data Manglende vedlikehold Manglende styring av virksomheten Manglende avviksbehandling Manglende styring av vedlikehold Manglende krav til barrierer og prosedyrer

Utstyr er ikke konstruert i henhold til anerkjent eller akseptert standard (mangelfull design av brønnhodet med hengere)

Beskrivelse

Kapasiteten av foringsrørhengerene ble beregnet, men basert på tilgjengelig informasjon er det noe usikkert om dette ble utført med bruk av sikkerhetsfaktorer i henhold til API 6A-PSL3. Den direkte årsaken til at foringsrøret med hengeren falt ned var manglende kapasitet i forhold til påførte laster.

Begrunnelse

Uttesting av brønnhodet ble kun gjort ved tørre forhold i laboratorium som ikke gjenspeiler den faktiske bruken.

Henvisning til annet regelverk

Forskrift for boring mv. etter petroleumsforekomster fastsatt av Oljedirektoratet 23.9.1981, punkt 2.10.1 om krav til bruk av standarder og retningslinjer som krever at utstyr skal konstrueres, fabrikeres, installeres og prøves i henhold til anerkjente eller aksepterte standarder.

Manglende teknisk dokumentasjon

Beskrivelse

Manglende teknisk dokumentasjon

Begrunnelse

Den 24-25.9.1990 ble pakningene til 9 5/8 ” hengeren satt uten at det var kjennskap til prosedyren.

Henvisning til annet regelverk

Forskrift om bore- og brønnaktiviteter og om geologisk datainnsamling i petroleumsvirksomheten, fastsatt av Oljedirektoratet 7.2.1992, § 15 krav til teknisk dokumentasjon som krever at detaljert installasjon- og prøve dokumentasjon skal forefinnes

Mangelfull rapportering

Beskrivelse

Mangelfull rapportering

Begrunnelse

Den 11.9.1994 ble brønnen stimulert. Unormale trykkforhold ble ikke rapporter verken i henhold til til CoPSAS interne krav eller i henhold til regelverkskrav.

Henvisning til annet regelverk

Forskrift om bore- og brønnaktiviteter og om geologisk datainnsamling i petroleumsvirksomheten, fastsatt av Oljedirektoratet 7.2.1992, § 12 om rapportering som krever at driftsforstyrrelser skal rapporteres.

Krav til to brønnbarrierer

Beskrivelse

Krav til to brønnbarrierer

Begrunnelse

Den 11.9.1994 svikter den sekundære barrieren.

Henvisning til annet regelverk

Forskrift om bore- og brønnaktiviteter og om geologisk datainnsamling i petroleumsvirksomheten, fastsatt av Oljedirektoratet 7.2.1992, § 23 om barrierer som krever to testede og uavhengige brønnbarrierer

Mangelfull innsamling og bearbeiding av data

Beskrivelse

Mangelfull innsamling og bearbeiding av data

Begrunnelse

Fra den 5.9.1998 ble systematisk loggføring av ringromstrykkene startet. Ingen reagerte på at trykkene hadde samme verdi i ringrom A og ringrom B (avviket vedvarte fram til 2002 da det nye regelverket trådte i kraft. Derfor henvises det til dagens regelverk)

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 21 - Kompetanse

    (sist endret: 01.01.2023)
  • Aktivitetsforskriften § 47 - Vedlikeholdsprogram

    (sist endret: 01.01.2017)
  • Styringsforskriften § 19 - Innsamling, bearbeiding og bruk av data

    (sist endret: 01.01.2011)

Manglende vedlikehold

Beskrivelse

Manglende vedlikehold

Begrunnelse

Den 18.7.1999 ble 9 5/8” pakningene som isolerer ringrom A fra ringrom B forsøkt reparert. Rapporten (daily report Ekofisk 2/4 C-16) fastslo at reparasjonen var mislykket.

Henvisning til annet regelverk

Forskrift om bore- og brønnaktiviteter og om geologisk datainnsamling i petroleumsvirksomheten, fastsatt av Oljedirektoratet 7.2.1992, § 17 om krav til vedlikehold som krever at vedlikeholdsrutiner skal etableres og at ansvaret er klart definert også med hensyn til tidsfrist for utbedring

Manglende styring av virksomheten

Beskrivelse

Manglende styring av virksomheten

Begrunnelse

Den 25.11.2003 mottok ledende personell i landorganisasjonen informasjon om at det var kommunikasjon mellom ringrom A og ringrom B i brønn 2/4 C-16.

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 5 - Barrierer

    (sist endret: 01.01.2015)
  • Styringsforskriften § 6 - Styring av helse, miljø og sikkerhet

    (sist endret: 01.01.2011)

Henvisning til annet regelverk

Innretningsforskriftens § 52 om foringsrør og forankring av brønner som setter krav til ytelse av barrierene i hele brønnens levetid

Manglende avviksbehandling

Beskrivelse

Manglende avviksbehandling

Begrunnelse

Den 15.2.2004 sendte reservoaravdelingen inn søknad om å starte gassløft i brønn 2/4 C-16. Dette ble avslått grunnet kjennskap til ringromskommunikasjonen.

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 22 - Avviksbehandling

    (sist endret: 01.01.2011)

Manglende styring av vedlikehold

Beskrivelse

Manglende styring av vedlikehold

Begrunnelse

Den 26.2.2004 ble det reist en anmodning om at en M1 notifikasjon ble opprettet for test og reparasjon av pakningen til 9 5/8” foringsrørhengeren som isolerer ringrom A fra ringrom B. Dette ble ikke gjort.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 45 - Vedlikehold

    (sist endret: 01.01.2017)

Manglende krav til barrierer og prosedyrer

Beskrivelse

Manglende krav til barrierer og prosedyrer

Begrunnelse

Den 19.3.2004 ble pakningene til 9 5/8” foringsrørhengeren som isolerer ringrom A fra ringrom B forsøkt reparert. Rapporten fastslår at reparasjonen var mislykket. Testen og reparasjonen ble utført uten prosedyre og retningslinjer for denne testaktiviteten.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 24 - Prosedyrer

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 5 - Barrierer

    (sist endret: 01.01.2015)

Forbedringspunkter (0)

Vedlegg

  • Ganskingsrapport - ConocoPhillips - Ekofisk (PDF)

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner
  • Søk om innsyn
  • Varsle oss

Hold deg oppdatert

  • Magasiner og publikasjoner
  • Abonner på nyheter
  • Ledige stillinger

Professor Olav Hanssens vei 10
Postboks 599, 4003 Stavanger

Telefon: 51 87 32 00
E-post: postboks@havtil.no 

Faktura ønskes sendt som EHF
Organisasjonsnummer: 
986 174 613

 

Droppsone
Opphavsrett
Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring

  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Instagram
Havindustritilsynet © 2025