Skip to main content
  • Regulations
  • Supervision
  • Norsk

What are you looking for?

Norsk

  • All regulations

  • Acts

  • Amendments and consultations

  • PDFs of regulations

  • Previous versions of the regulations

Regulations

  • All regulations

  • Acts

  • Amendments and consultations

  • PDFs of regulations

  • Previous versions of the regulations

  • Audit reports

  • Investigation reports

  • Consents

  • Acknowledgements of Compliance (AoC)

  • Notices about orders

Supervision

  • Audit reports

  • Investigation reports

  • Consents

  • Acknowledgements of Compliance (AoC)

  • Notices about orders

  • All subjects

  • Trends in risk level (RNNP)

  • Terms and expressions

  • Main issue 2025: Artificial intelligence is also a risk factor

Technical subjects

  • All subjects

  • Trends in risk level (RNNP)

  • Terms and expressions

  • Main issue 2025: Artificial intelligence is also a risk factor

  • Upcoming events

  • Previous events

Events

  • Upcoming events

  • Previous events

  • What is tripartite collaboration?

  • Who is responsible for safety?

  • Safety Forum

  • Regulatory Forum

Tripartite cooperation

  • What is tripartite collaboration?

  • Who is responsible for safety?

  • Safety Forum

  • Regulatory Forum

  • Who is Havtil?

  • Our organisation

  • Q&A: Understanding the Norwegian regime

  • International collaboration

  • Job vacancies

About us

  • Who is Havtil?

  • Our organisation

  • Q&A: Understanding the Norwegian regime

  • International collaboration

  • Job vacancies

  • Contact persons

  • Reporting to Havtil

  • Requests for access

  • Notify us

Contact us

  • Contact persons

  • Reporting to Havtil

  • Requests for access

  • Notify us

  • Regulations
  • Supervision
Investigation reports
This page is not available in English.

Statoil - gransking etter hendelse på Visund

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av gasslekkasjen på Visund 19. januar 2006.

Published: 12 June 2006
  • Process safety

Choose deviation

Manglende trykksikringen av høytrykksvæskeutskilleren Designfeil fra prosjektering av Visund Det er ikke trykkmåling i høytrykksvæskeutskilleren Gjennomgang av trykkavlastningssystemet i forbindelse med VGP Avviksbehandling av strømningshastigheter (Hydro) Avviksbehandling av strømningshastigheter Statoil VGP Håndtering av vedlikeholdshistorikk herunder intervall for inspeksjoner innvendig av fakkeldunk Ødelagt passiv brannbeskyttelse

Manglende trykksikringen av høytrykksvæskeutskilleren

Description

Deflektoren (”mist extractor”) utgjør en potensiell obstruksjon i utløpet fra høytrykksvæskeutskilleren. Det skal være en trykksikringsventil eller alternativt et sprengblekk i parallell med obstruksjonen.

Grounds

Utformingen av høytrykksvæskeutskilleren.

Legal authority

  • med veiledning, jf ISO 10418. (jf også dagjeldende forskrift om sikkerhets- og kommunikasjonssystemer § 19 om prosessikringssystem, jf API RP 14C)

Designfeil fra prosjektering av Visund

Description

Den direkte årsak til at hendelsen kunne skje skyldes en designfeil i forbindelse med utformning og dimensjonering av utløpsarrangementet fra høytrykksvæskeutskiller. Det har åpenbart ikke vært tatt høyde for de dynamiske krefter som oppstår på grunn av aerodynamiske forhold ved utløpsarrangementet. Utløpsarrangementet har ikke vært i stand til å motstå de lastene det ble utsatt for under drift.

Grounds

Utformingen av utløpsarrangementet og den faktiske hendelsen. 

Legal authority

  • (jf også dagjeldende forskrift om prosess og støttesystemer § 14 om tekniske krav).

Det er ikke trykkmåling i høytrykksvæskeutskilleren

Description

Det er ikke trykkmåling i høytrykksvæskeutskilleren.

Grounds

Trykkmåleren er plassert ved fakkelventil.  

Legal authority

  • med veiledning, jf NORSOK P 100 kap. 16.3.1.

Gjennomgang av trykkavlastningssystemet i forbindelse med VGP

Description

Statoil har ikke oppdaget designfeilene ved utløpsarrangementet og manglende trykksikring. Høytrykksvæskeutskilleren er vurdert å være i samsvar med anerkjente standarder og å kunne håndtere den planlagte kapasitet.

I forbindelse med Visund gassprosjekt ble det gjennomført en HAZOP som inkluderte vurdering av kapasiteten til høytrykksvæskeutskiller basert på API-RP-521. Beregningen datert 4.9.2003 har ikke inkludert forhold knyttet innløps- og utløpsarrangement i væskeutskilleren.

Det har åpenbart ikke vært tatt høyde for de dynamiske krefter som oppstår på grunn av aerodynamiske forhold ved utløpsarrangementet. Utløpsarrangementet har ikke vært i stand til å motstå de lastene det ble utsatt for under drift.

Grounds

Utformingen av utløpsarrangementet og den faktiske hendelsen.  VGP HAZOP fra 21-2B-AB-F15-00011 Detail Hazop Close-out Report og 21-2B-AB-F15-00016 Detail Hazop report, VGP, 10/15/2003. Utførte beregninger og vurderinger har fokusert på dråpeutskillelse.

Legal authority

Avviksbehandling av strømningshastigheter (Hydro)

Description

Ved trykkavlastning vil gasshastigheten overstige maksimalt spesifisert hastighet jf  innretningsforskriften § 9 Anlegg, systemer og utstyr med veiledning ref.  NORSOK P-001, kap. 5.6 om  ”Sizing of gas relief lines”. I dokumentene rundt avviksbehandling fremgår det at rørene er tykkere og stivere enn normalt, og at avviket dermed ikke har sikkerhetsmessige konsekvenser. Det fremgår ikke at betydningen for påkjenning på andre komponenter, for eksempel innmat i væskeutskiller, er vurdert.

Grounds

Avviket har referanse nr 21-1A-HM-C-17-00023 og er godkjent av operatøren (Norsk Hydro) den 19.9.1996.

Legal authority

  • (jf dagjeldende forskrift om rettighetshavers internkontroll kgl.res. av 28. juni 1985 § 7 sikring av krav knyttet til det enkelte av rettighetshavers aktiviteter pkt 12 korrigerende tiltak iverksett når kvalitetskontrollen påviser avvik fra fastsatte spesifikasjoner).

Avviksbehandling av strømningshastigheter Statoil VGP

Description

I forbindelse med VGP har det vært en gjennomgang av kapasiteten i trykkavlastningssystemet med henblikk på å vurdere systemet kunne tåle den økte raten, jf  innretningsforskriften § 9 Anlegg, systemer og utstyr med veiledning ref NORSOK P-001, kap. 5.6 om  ”Sizing of gas relief lines”.

Her har Statoil gjennomgått og akseptert avviket fra NORSOK på strømningshastigheter som tidligere var akseptert av Hydro (se avvik 5.1.5) om økte rater.  Det fremgår ikke at betydningen for påkjenning på innmat i væskeutskiller er vurdert.

Grounds

System Engineering Manual for System 43 – Flare and Vent System 21-1A-HM-C85-00010.

Legal authority

Håndtering av vedlikeholdshistorikk herunder intervall for inspeksjoner innvendig av fakkeldunk

Description

Vedlikeholdshistorikken for systemet viser driftsproblemer ved fakling. Eksempelvis respons fra innvendig nivåmåler, upålitelig fakkelgassmåling, varmeelementinnmat som blir ”blåst” ut av kapsling og sprengblekk mot kjølere som gjentatte ganger gir alarm og/eller ryker.  Se vedlikeholdshistorikk i MTO-diagram.

Siste inspeksjon av høytrykksvæskeutskiller ble gjennomført i 2002. Denne inspeksjonen inkluderte generell tilstand i sump og registrering av anodeforbruk. Denne inspeksjonen inkluderte ikke entring av tanken.

Det har siden idriftsettelsen av Visund ikke vært gjennomført inspeksjon med entring av høytrykksvæskeutskiller. Summen av vedlikeholdshistorikk på trykkavlastningssystemet tilsier at det har vært behov for vurdering av inspeksjonsprogrammet.

Grounds

Historiske data på System 43 (SAP-notifikasjoner) viser driftsproblemer og korrektiv vedlikehold i perioden 1999 til 2005. Inspeksjonsprogram for høytrykksvæskeutskiller.

Legal authority

Ødelagt passiv brannbeskyttelse

Description

Den passive brannbeskyttelsen av prosessutstyr er utført med keramisk fiber som så er mantlet og sikret med metallbånd. Gass-jetten og flygende fragmenter har gjort store skader på den passive brannbeskyttelsen i området.

Grounds

Observasjoner i anlegget

Legal authority

  • (jf dagjeldende forskrift om eksplosjon og brannbeskyttelse § 19 om generelle krav til passiv brannbeskyttelse)

Choose improvementpoint

2.linje varslet ikke kontaktperson hos entreprenører UHF radio til S&R Bruk av SAR-scramble-telefon Forsinket evakueringsarbeid Nødlys/evakueringslys fungerte ikke Operering av ballastsystemet når hovedkraft er utkoblet

2.linje varslet ikke kontaktperson hos entreprenører

Description

2.linje beredskap Sandsli varslet ikke kontaktpersoner hos entreprenører slik at disse kunne handle ut fra egne beredskapsplaner.

Grounds

Beredskapslogg Visund.

Reference to other regulations

WR1482, kap.2.4.3, jf aktivitetsforskriften § 68 om håndtering av fare- og ulykkessituasjoner

UHF radio til S&R

Description

UHF radiokommunikasjonsutstyret for S & R er svært sårbar for vanninntrengning og blir ødelagt ved deluge og mye nedbør. Videre hadde mannskap på helikopterdekk problemer med å holde kontakten med beredskapsledelsen om bord.

Grounds

Opplyst i intervju

Legal authority

Bruk av SAR-scramble-telefon

Description

Statoil, OPS (operasjonssenteret) og HK-vakt benyttet ikke SAR-scramble-telefon. Dette er spesielt viktig etter midnatt.

Grounds

Opplyst i intervju

Reference to other regulations

WR1482, jf aktivitetsforskriften § 68 om håndtering av fare- og ulykkessituasjoner.

Forsinket evakueringsarbeid

Description

Kontrollromsoperatør rekvirerer SAR fra Oseberg C. Under avhør kom det frem at evakueringsarbeidet ble forsinket med 15 - 20 min pga div. bekreftelser; kontrollromsoperatør Visund ringer Lufttransport Tampen på Gullfaks C for å rekvirere SAR. Koordinator på Luft transport Tampen ringer opp til kontrollrom for å få denne bestillingen verifisert. Samordner bekrefter bestilling som kontrollromsoperatør gjorde. Koordinator Luft Tampen ringer så opp plattformsjef for igjen å få bekreftet rekvirering av SAR. Plattformsjef bekrefter bestilling. Denne seansen forsinket muligens planlagt evakuering med 15 til 20 minutter. Disse gjentatte bekreftelsene må ses i forhold til vær og vind og behov for vurdering av marginale flyforhold.

Grounds

Opplyst i intervju, beredskapslogg

Legal authority

Nødlys/evakueringslys fungerte ikke

Description

Det ble under mønstring observert at enkelte nødlys/evakueringslys på lugarene ikke fungerte.

Grounds

Opplyst i intervju

Reference to other regulations

EN 1838, jf innretningsforskriften § 37 om nødkraft og nødbelysning, (jf dagjeldende Forskrift om elektriske anlegg – maritime installasjoner (FEA-M) § 1510)

Operering av ballastsystemet når hovedkraft er utkoblet

Description

Ballastsystemet kan ikke opereres uten personell i felt når innretningen er i nødkraftsmodus.

Grounds

Opplyst i intervju

Reference to other regulations

IMO MODU CODE kapittel 5.3.6, jf innretningsforskiften § 38 om nødkraft og nødbelysning

Attachments

  • Granskingsrapport - Statoil - Visund (PDF)

Contact us

  • Contact persons
  • Requests for access
  • Notify us

Stay updated

  • Order publications
  • Register for news
  • Job vacancies


Professor Olav Hanssens vei 10
4021 Stavanger
Postboks 599, 4003 Stavanger
Norway

Telephone: 51 87 32 00
E-mail: postboks@havtil.no

Drop zone
Copyright
Privacy policy

  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Instagram
Havindustritilsynet © 2025