En 48 år gammel filippinsk sjømann omkom søndag 12.8.2007 på Saipem 7000 i forbindelse med installering av Tordis havbunnsseparator. Han falt i sjøen fra en vinsjplattform ca. 30 meter over havflaten og druknet.

Statoil er operatør for Tordisfeltet, og installering av modulen er et ledd i utvidelsen av Tordis undervannsanlegg for økt utvinning av reservene. Arbeidet ble utført av løftefartøyet Saipem7000. Arbeidet inngår som en del av en rammekontrakt mellom Statoil og SaipemUK.

Den forulykkede tilhørte et arbeidslag bestående av fire personer som arbeidet sammen ved en vinsj som det var påspolt en hydraulikkslange, på høyre side av kran 1 på babord side av fartøyet. Slangen gikk fra vinsjen til en trinse i kranbommen og ned til selve modulen. Trinsen hadde kilt seg og det hadde oppstått en strekk i slangen fra trinsen og ned til modulen og en slakk fra trinsen og ned til vinsjen. En bukt av slangen ble liggende igjen på vinsjplattformen ved siden av vinsjen etter mislykkede forsøk på å få løs slangen. Den forulykkede ble etter all sannsynlighet truffet av hydraulikkslangen i det den plutselig ble strammet opp. Slangen har da slått eller dyttet vedkommende over rekkverket.

Petroleumstilsynet (Ptil) nedsatte samme dag som ulykken inntraff en granskingsgruppe som også bistod politiet i deres etterforskning av ulykken.

Granskingsgruppens mandat inkluderer klarlegging av hendelsesforløpet, identifisering av utløsende og bakenforliggende årsaker og identifisering av eventuelle regelverksbrudd.

Det er i granskingen avdekket følgende avvik:

  • Feil utforming av trinsearrangement
  • Mangelfull prosjektering og risikovurdering
  • Manglende vurdering av bruk av teknologifor å redusere risiko
  • Mangelfull risikovurdering og risikoforståelse
  • Mangelfull ansvarsfordeling og kommunikasjonslinjer
  • Mangelfull overlevering/kommunikasjon
  • Mangelfull oppfølging fra operatør

Det er identifisert avvik både hos Statoil og Saipem.