Skip to main content
  • Regulations
  • Supervision
  • Norsk

What are you looking for?

Norsk

  • All regulations

  • Acts

  • Amendments and consultations

  • PDFs of regulations

  • Previous versions of the regulations

Regulations

  • All regulations

  • Acts

  • Amendments and consultations

  • PDFs of regulations

  • Previous versions of the regulations

  • Audit reports

  • Investigation reports

  • Consents

  • Acknowledgements of Compliance (AoC)

  • Notices about orders

Supervision

  • Audit reports

  • Investigation reports

  • Consents

  • Acknowledgements of Compliance (AoC)

  • Notices about orders

  • All subjects

  • Trends in risk level (RNNP)

  • Terms and expressions

  • Main issue 2025: Artificial intelligence is also a risk factor

Technical subjects

  • All subjects

  • Trends in risk level (RNNP)

  • Terms and expressions

  • Main issue 2025: Artificial intelligence is also a risk factor

  • Upcoming events

  • Previous events

Events

  • Upcoming events

  • Previous events

  • What is tripartite collaboration?

  • Who is responsible for safety?

  • Safety Forum

  • Regulatory Forum

Tripartite cooperation

  • What is tripartite collaboration?

  • Who is responsible for safety?

  • Safety Forum

  • Regulatory Forum

  • Who is Havtil?

  • Our organisation

  • Q&A: Understanding the Norwegian regime

  • International collaboration

  • Job vacancies

About us

  • Who is Havtil?

  • Our organisation

  • Q&A: Understanding the Norwegian regime

  • International collaboration

  • Job vacancies

  • Contact persons

  • Reporting to Havtil

  • Requests for access

  • Notify us

Contact us

  • Contact persons

  • Reporting to Havtil

  • Requests for access

  • Notify us

  • Regulations
  • Supervision
Investigation reports
This page is not available in English.

AS Norske Shell - gransking etter hendelse på Draugen

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av hendelsen med bortfall av brønnbarriererpå Draugen 4. desember 2010.

Published: 29 March 2010
  • Well integrity

Pålegg etter gransking av uønsket hendelse i forbindelse med brønnintervensjon på 6407/9-A-1 - Draugen 4.12.2010

Order given 09 May 2011
Deadline for response 01 June 2011

Med hjemmel i rammeforskriften § 69 om enkeltvedtak, jf. styringskriften § 6 om styring av helse, miljø og sikkerhet, styringsforskriften § 12 om planlegging jf. aktivitetsforskriften § 29 om planlegging, styringsforskriften § 4 om risikoreduksjon, § 5 om barrierer, § 16 om generelle krav til analyser og § 17 om risikoanalyser og beredskapsanalyser,

  • pålegges AS Norske Shell, å vurdere samt etterprøve egne kriterier for å videreføre brønnintervensjon i 6407/9-A-01 samtidig med pågående utvinning fra øvrige brønner på innretningen i en nødssituasjon med bortfall av barrierer, rapporten avvik 5.1.1 og 5.1.2

Med hjemmel i rammeforskriften § 69 om enkeltvedtak, jf. styringsforskriften § 6 om styring av helse, miljø og sikkerhet, styringsforskriften § 20 om registrering, undersøkelse og gransking av fare- og ulykkessituasjoner, aktivitetsforskriften § 86 om brønnkontroll, styringsforskriften § 16 om generelle krav til analyser og § 17 om risikoanalyser og beredskapsanalyser,

  • pålegges AS Norske Shell å vurdere egne kriterier for å iverksette interne undersøkelser eller gransking av alvorlige hendelser med bortfall av barrierer i brønnområdet på Draugen innretningen, jf. rapporten avvik 5.1.1 og 5.1.3

Med hjemmel i rammeforskriften § 69 om enkeltvedtak, styringsforskriften § 6 om styring av helse, miljø og sikkerhet, styringsforskriften § 23 om kontinuerlig forbedring,  aktivitetsforskriften § 86 om brønnkontroll, styringsforskriften § 5 om barrierer og aktivitetsforskriften § 45 om vedlikehold

  • pålegges AS Norske Shell å vurdere egne kriterier for forsvarlig brønnkontroll og behov for risikoreduserende tiltak ved gjennomføring av brønnintervensjon i brønnområdet på Draugen innretningen, jf. rapporten avvik 5.1.1 og 5.1.5

Legal authority

Choose deviation

Mangelfull styring Mangelfull risikovurdering Mangelfulle brønnbarrierer Mangelfulle brønnbarriereskisser Mangelfull brønnkontroll Mangelfull daglig rapportering av bore- og brønnaktiviteter

Mangelfull styring

Description

I forbindelse med selskapets planlegging og styring av denne brønnintervensjonen ble ikke alle bidragsytere til risiko tilstrekkelig vurdert. Bidragsyterne til dette ble ikke tilstrekkelig identifisert i planene for utførelse på innretningen.

Grounds

Det fremkom i samtale og ved gjennomgang av daglig arbeidsbeskrivelse at følgende punkter utgjorde mangler i planlegging og styring av operasjonen:

  • risikoforhold var ikke tilstrekkelig belyst i selskapets brønnintervensjonsprogram
  • planen var å bruke en verktøystreng som var lengre enn den tilgjengelige sluserørlengden, noe som førte til at verktøystrengen blokkerte utblåsningssikringen (BOP)
  • verktøystrengen utelukket tilgang til relevante barrierer i denne nødssituasjonen og muligheten til å kutte kabelen i en nødssituasjon
  • det var kun en barriere tilgjengelig ved modifisering av verktøystrengen mellom hver kjøresekvens etter fastkjøring av brønnsikringsventilen (BSV)
  • i og med at verktøystrengen blokkerte for BOP og arbeidsventil i operasjonsfasene med å frigjøre BSV fra ventiltre var eneste gjenværende barriere øverste sluserørpakning
  • ved en eskalering av hendelsen med videre tap av brønnkontroll var det ikke utarbeidet en egen aksjonsplan for denne brønnintervensjonen
  • selskapets vurdering av situasjonen innebar at øvrige brønner på innretningen i denne nødssituasjonen med bortfall av brønnbarrierer ikke ble nedstengt
  • selskapets vurdering av situasjonen innebar at en ikke så behov for å foreta en intern gransking

Legal authority

Mangelfull risikovurdering

Description

Det var ikke utført en tilstrekkelig risikogjennomgang med hensyn til valg av utstyr til opprigging, verktøystreng og konsekvensreduserende tiltak ved bortfall av brønnbarrierer.

Grounds

Det fremkom i samtale og ved gjennomgang av risikomatrise og daglig arbeidsbeskrivelse fra gjennomføringen av brønnintervensjonen:

  • behovet for tilstrekkelig høyde ved opprigging av sluserør i brønnområdet ble ikke vektlagt
  • utfallet med denne type fastkjøring av BSV i ventiltre var ikke identifisert i risikogjennomgangen i forkant av aktiviteten
  • det ble ikke utført konsekvensreduserende tiltak på innretningen ved fastkjøringen av BSV i ventiltre
  • bortfall av barrierer var ikke tilstrekkelig vektlagt i risikogjennomgangene som ble utført i forbindelse med brønnintervensjonene

Legal authority

Mangelfulle brønnbarrierer

Description

Det var mangelfulle brønnbarrierer i ulike faser av brønnintervensjonen.

Grounds

Det fremkom i samtale og ved gjennomgang av daglig arbeidsbeskrivelse at det ikke var tilstrekkelig kvalifiserte brønnbarrierer i tre av ni ulike faser av operasjonen.

  • med BSV fastkjørt i ventiltreet med verktøystrengen påkoplet var barrieresituasjonen utilstrekkelig
  • under nedrigging av kabeloperasjonsutstyr med verktøystreng etter å ha koplet fra den fastkjørte BSV var barrieresituasjonen utilstrekkelig
  • ved utførelse av kabeloperasjoner for å frigjøre BSV fra ventiltreet var barrieresituasjonen utilstrekkelig

Se vedlegg fra Wellbarrier, rapport nr. SPF 101204, Rev. 01: ”Evaluation of well barriers during Wireline activities” kapittel 4.4, 4.6 og 4.9 for utfyllende informasjon.

Legal authority

Mangelfulle brønnbarriereskisser

Description

Det var mangelfull bruk av brønnbarriereskisser i forhold til anvendelse og omfang av de ulike faser av brønnintervensjonen.

Grounds

Ved gjennomgang av dokumenter i tilknytning til kabeloperasjonene kom det fram at:

  • det var ikke utarbeidet brønnbarriereskisser i arbeidsbeskrivelsen for de ulike fasene av kabeloperasjonene
  • brønnbarriereskissen som ble anvendt begrenset seg til å beskrive en produksjonsbrønn under vanlige driftsforhold

Legal authority

Mangelfull brønnkontroll

Description

Det var manglende robusthet av utstyr for gjenoppretting av barrierene ved tap av brønnkontroll.

Grounds

Gjennom samtaler og ved dokumentgjennomgang kom det frem at:

  • brønnen var en utstrømningskilde med innstengningstrykk på 22 bar
  • ved tap av brønnkontroll er innretningen uten boretårn for gjenoppretting av brønnbarrierer
  • ved en eskalering av denne hendelsen er innretningen uten andre umiddelbare intervensjonsmuligheter
  • borevæskeanlegget på innretningen ble ikke anvendt for brønnkontroll ved tidspunktet for hendelsen
  • sementpumpeenheten på innretningen var ikke bemannet på tidspunktet for hendelsen
  • vedlikeholdsstatus til sementpumpeenhet var ikke kjent for utførende personell

Legal authority

Mangelfull daglig rapportering av bore- og brønnaktiviteter

Description

Det var ikke rapport daglig bore- og brønnaktiviteter for denne brønnen til Petroleumstilsynets database, ”Common Drilling Reporting System” (DDRS).

Grounds

Ved gjennomgang av DDRS ble det verifisert at:

  • det er ikke innrapporterte data fra denne brønnen i forbindelse med brønnintervensjon

Reference to other regulations

Opplysningspliktforskriften § 17 om rapportering av bore- og brønnaktiviteter

Choose improvementpoint

Personellsikkerhet Kompetanse Styrende dokumenter på innretningen

Personellsikkerhet

Description

Det er behov for å forbedre personellsikkerheten ved opprigging og gjennomføring av kabeloperasjoner.

Grounds

Det fremkom i samtaler og ved dokumentgjennomgang at det er en etablert praksis i industrien for opprigging til kabeloperasjoner med bruk av mast på lukedekk, se figur 1.

Det er mange risikoforhold for personell som utfører arbeid i brønnområdet. Draugen innretningen er ikke utstyrt med boretårn og modulbasert tårn for kabeloperasjoner ble ikke brukt. Det fremkom under granskingen at selskapet ikke hadde vurdert behovet for utvikling av løsninger som forbedrer personellsikkerheten på lukedekket.

Legal authority

Kompetanse

Description

Shells interne krav til gjennomføring av regelverkskurs for personell i Seawell AS ble ikke etterlevd.

Grounds

Det fremkom i samtaler og ved dokumentgjennomgang (TS02 pkt. 4.2.1) at ledende personell fra Seawell AS på innretning ikke tilfredsstilte Shells interne krav om å gjennomføre familiariseringskurs i HMS regelverket.

Legal authority

Styrende dokumenter på innretningen

Description

Selskapets system for å gjøre styrende dokumenter tilgjengelig på innretning kan forbedres.

Grounds

Det fremkom i samtale med utførende personell at datasystem for styrende dokumenter ikke var tilgjengelig på innretningen.

Legal authority

Attachments

  • Granskingsrapport - AS Norske Shell - Draugen (PDF)

Contact us

  • Contact persons
  • Requests for access
  • Notify us

Stay updated

  • Order publications
  • Register for news
  • Job vacancies


Professor Olav Hanssens vei 10
4021 Stavanger
Postboks 599, 4003 Stavanger
Norway

Telephone: 51 87 32 00
E-mail: postboks@havtil.no

Drop zone
Copyright
Privacy policy

  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Instagram
Havindustritilsynet © 2025